Lomo del Taurito

– på utsiktstur mellom Mogán- og Taurito-dalene

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Ryggen med flagg og vimpler

Turen følger grusveien langs oversiden av ikke ferdigbygde hotellanlegg i siden under Lomo del Taurito.

Lomo del Taurito er det lange høydedraget mellom to store daler på sørvestsiden av Gran Canaria: Barranco de Mogán på vestsiden og Barranco de Taurito på østsiden. Fra Barranco de Taurito fremstår Lomo del Taurito som en takkete rygg, med en stor steinvarde ytterst på sørenden og noen flagg på en topp litt inne på høydedraget. Det høyeste punktet på turen er på 278 m – og således i høydemeter stigning ikke mer enn mellom Puerto Rico og Norskeplassen.

Den stedvis kuperte ryggen fortsetter nordover mot Tauro-området, der turen mellom Molino de Viento og El Cercado kommer nedover. Den er bare 1 km bred, med bratte kanter på begge sider. Det gjelder også sørenden mot sjøen, der GC-500 mellom Barranco de Taurito og Puerto de Mogán svinger seg rundt oppe i den stupbratte siden.

Utsikten er fantastisk, og adkomsten ganske enkel på grunn av en grusvei, som starter litt oppe i Taurito-dalen og fører opp på høydedraget. Lomo del Taurito er både morgentur og trimtur ellers på dagen for de mange som bor i de store hotellanleggene nede mot sjøen. Det er våre turglade Valdres-venner Mari og Asbjørn Månum, som har fortalt oss om turen og vist vei.

Barranco de Taurito – Lomo del Taurito (8 km tur-retur). Starten er fra rundkjøringen på GC-500 gjennom Barranco de Taurito rett øst for Puerto de Mogán. Her stopper bussen, og her er det lett å parkere på en større grusplass på høyre side av veien, rett ovenfor hovedveien. Følg bilveien opp mot motorveien GC-1 langs den nevnte grusplassen. Fra rundkjøringen der Calle Albacín fører opp til noen leilighetsanlegg i høyre side av dalen, følger man en bommet

grusvei til venstre. Den fører opp på oversiden av noen ikke ferdigstilte hotellanlegg, vist på det ene bildet.

Store kontraster til hotellanleggene på østsiden av Taurito-dalen, der turen starter!.

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

På vei mot den innerste varden på Lomo del Taurito.

Etter vel 1 km svinger veien rundt en rygg og fortsetter opp en liten dal, mellom den smale 165 m høye ”flaggryggen” på høyre hånd og ryggen med endevarden på venstre. Etter 500 m svinger veien over mot Taurito-dalen, med to avstikkere videre.

Den ene er oppover og bakover til høyre i 300 m, opp til flaggene. Den andre er til venstre, der en litt utydelig sti på starten fører over noen steiner, men tydeligere videre opp på høydedraget, der man ser over mot Mogán-dalen. Ryggen følges greit sørover til endevarden, med en utrolig utsikt over kystområdet og særlig Barranco de Taurito. Dersom man går noe ned på vestsiden til en neste varde, ser man mer ned mot hele Puerto de Mogán-området.
Før returen, bør man følge høydedraget nordover til toppen 278 m, med en nærmest todelt kjempevarde og et fantastisk panoramaskue i alle retninger. Det er ikke mulig å fortsette videre mot nord, da man rett etter toppen møter en stupbratt skrent.
Returen skjer ned via den samme grusveien.

GOD TUR – Anita & Birger

Lomo de Taurito

Ravinen Barranco de Taurito

Ravinen Barranco de Mogan

Rondell Taurito

Rondell Taurito start och parkera här

Turen slutter innerst ved den spesielle kjempevarden.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 11)