Morro de la Hierba Huerto

Bare 1315 m – men Gran Canarias fineste utsiktspunkt?

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Som en noe kortere, men langt enklere variant på god sti og noe grusveier, kan man gå første del av turen, som er 8 km hver vei. Den fører opp på Morro de la Hierba Huerto, et helt sikkert nytt turmål for nesten alle våre lesere. Toppen er det nordligste punktet på et langt høydedrag mellom Arguineguín-dalen på vestsiden og dalføret med Ayagaures-demningene på østsiden. Fra enden av bilveien GC-605 rett nordover fra Maspalomas fører en lang grusvei opp på toppen fra sør. Turen som her beskrives, er en kortere og langt mer spennende tur fra Cruz Grande på nordsiden.

Infotavle langs grusveien rett etter starten fra Cruz Grande

Cruz Grande

– Degollada del Sordo

– Morro de la Hierba Huerto

16 km tur-retur  / 5 timer  /  400 høydemeter oppover og nedover

Høyeste punkt:  Morro de la Hierba Huerto på 1315 m

Startsted:  Cruz Grande på 1250 m, Km 19.6 på GC-60

Bil:  Noen P-plasser langs veien før og etter veiskjæringen

Buss:  Rute 18 fra Faro de Maspalomas 08.00 via San Bartolomé til Cruz Grande, med siste retur 17.34 – men sjekk rutetidene aktuell dag.

Fra avkjørselen fra motorveien GC-1 i Maspalomas er det snaue fem kvarters kjøring opp til Cruz Grande, som ligger ved Km 19.6 langs GC-60, nordvest for San Bartolomé. Ved Cruz Grande er det noen P-plasser på hver sin side av av den krappe veiskjæringen, på 1250 m. Sørover langs en sementvei er det skiltet ”S-60 Degollada del Dinero 1,5 km / Chira 9,0 km”, vestover ”S-82 La Plata 1,5 km / Tejeda 15,0 km”.

Cruz Grande – Degollada del Sordo (5 km).
Turen starter inn sementveien på vestsiden av skaret og passerer etter 40 m infotavlen Mirador Degollada de La Cruz Grande. Nede i siden ligger en Medio Ambiente-bygning, et av sentrene som myndighetene benytter for å passe på naturen. Grusveien videre er en panoramavei, med stedvis skygge på morgenen. Man ser vestover mot toppene Montaña de Tauro på 1225 m og Inagua på 1426 m. Skiltet Espacio Natural Protegido Pilancones markerer grensen for verneområdet videre sørover ned mot Ayagaures-demningene. En sti til venstre før Degollada del Dinero er en snarvei på grusveien mot Degollada de la Manzanilla.

Fra Degollada del Dinero på 1272 m etter 1,5 km, følger man en god sti ned i pinjeskogen mot Presa de Chira. I stidelet er det til høyre en 8-10 m høy kolle, med vid utsikt. Turområdet ligger i nordenden av den store dalen med Ayagaures-demningene, med høye fjellrygger på begge sider. Det er utsikt sørover, både ned i dalen og videre ned mot kysten. Stien passerer et skiltet stidele etter 2,2 km fra Cruz Grande, men det er ingen skilt langs stien mot venstre. Det laveste punktet på turstien ligger på vel 1100 m etter 3,1 km.

På grusveien, rett før stien starter
Det meste av turen går på en god og bred sti gjennom åpen pinjeskog
Dette er i Degollada del Sordo på 1120 m, der en sidesti til venstre går sørover mot Ayagaures, rett ved foten av 1315 m høye Morro de la Hierba Huerto.

Stien fører opp på en rygg, der man etter hvert ser både østover mot Degollada de la Manzanilla og vestover mot Chira-området, med Cercados de Araña-bebyggelsen og det dype skaret sørover fra Presa de Chira-demningen ved Soria. Den brede stien følger ryggen til et skiltet stidele etter vel 5 km fra Cruz Grande.

Degollada del Sordo – Morro de la Hierba Huerto (3 km).
Den brede stien fortsetter ut på et fremspring rett under Hierba Huerto, og man ser nå Presa-demningen og også mot toppene Tauro og Inagua. Etter 6,3 km fra Cruz Grande og på 1150 m, kommer man til et stidele, der et skilt peker ned siden mot Chira, men her fortsetter man i stedet denne turen opp på Hierba Huerto. Regn herfra vel en time på de 3,6 km, som det til sammen er tur-retur toppen.

De første 600 m er på en god sti i jevn stigning oppover siden til en steinvarde ved en grusvei. Følg denne i 1,2 km i slak stigning mot venstre, opp til toppen. Her er det et inngjerdet område med solcelleanlegg og en mast, men ha heller fokus på det fantastiske rundskuet – kanskje det beste på hele Gran Canaria? Her har man nemlig full oversikt over det meste av det kuperte landskapet mellom sørkysten og La Cumbre-ryggen mot nord (se hovedbildet), med 1949 m høye Pico de las Nieves som det høyeste punktet på øya.

De eneste vi møtte på turen var noen firbente på toppen, der et stort solcellepanel og mast var montert

Retur via Presa de Chira til Soria.
I stedet for å gå samme vei tilbake, er en mulig fortsettelse via Presa de Chira-demningen å gå til Soria øverst i Arguineguín-dalen, en strekning på vel 7 km fra det nevnte stidelet. Utfordringen er i så fall å komme seg videre ned til kysten fra Soria, der det ikke er noen bussforbindelse. Kanskje avtale med gode venner med bil – eller haike?

Fra stidelet følger man i så fall den bratte stien videre ned siden i 300 m til en grusvei, med et skilt der stien kommer ned på veien. Følg grusveien ned til en liten vanndam og videre forbi en gul stolpe. Det går fra vanndammen en ganske dårlig sti rett ned til Presa de Chira-demningen, men vi anbefaler heller å følge grusveien og nyte utsikten, først sørover til et veidele etter 1,4 km og så nordover i 800 m til det avlåste Albergue Chira rett ved demningen.

Herfra følger man den skiltede og stort sett merkede S-60 over Presa de Chira-demningen til Soria.

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Fra stien vakker utsikt også mot vest, her ned på Presa de Chira

Pico de las Nieves

Pico de Las Nieves

Cruz Grande

Morro de la Hierba Huerto

Presa de Chira

Dammen Presa de Chira

Soria

Dammen Soria

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 11)