Stillhetens Grotte

Barranco de Cura – Cueva del Silencio

Dette er en kort, men overraskende variert tur i nærområdet for mange ferierende skandinaver. For her er nok dalen Barranco del Cura med steinhulen Cueva del Silencio en ny turopplevelse. Det var det iallfall for oss inntil vi gikk turen en dag nå i november. Besøksboken i Cueva del Silencio med 10 dagers mellomrom, viste at i snitt blir stedet besøkt av bare 8-10 turgåere daglig. Tid til et besøk med noe mat og drikke på sjarmerende Restaurante Vistamar eller Bar Pío Pío rett ved Playa de Tauro anbefales, som en del av turen.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

I Cueva del Silencio sammen med Inger og Arne Iversen fra Evenskjær og Kirsten og Knut Sørheim fra Mosterøy

Puerto Rico – Playa del Cura (2,5 km)
Den korteste turmuligheten er å starte oppover dalen fra hotellområdet Playa del Cura vest for Tauro-dalen (7 km tur-retur), men den kan forlenges med en tur langs kysten først, om man starter i Puerto Rico (da til sammen 12 km tur-retur). Fra Puerto Rico følges gangveien til Playa de Amadores, som krysses. Den planlagte atkomsten videre til Playa de Tauro er fremdeles ikke laget, så her må man følge kanten over veisvingen ned til den kunstig lagde, lite besøkte stranden.

Rett ovenfor strandområdet passeres Bar Pío Pío og Restaurante Vistamar, før noen ganske enkle små bolighus og et stort hvitt hus med gittervinduer, preget av forfall og for oss en ukjent historie.

Dette lokale området fremstår i sterk kontrast til de store og moderne hotellanleggene ved Amadores, i Tauro-dalen og Playa del Cura.

Oppe ved hovedveien ligger den mye besøkte Guantanamo-restauranten (som først åpner 18.00 og har stengt på tirsdager). Alternativt kan man starte fra bussholdeplassen rett ved, om man kommer med lokalbussen fra Puerto de Mogán eller Arguineguín / Playa del Inglés-området. Gå i så fall bare den korte grusveien til høyre for restauranten ned til sjøen. Turen videre mot vest er over en steinstrand og under et klippefremspring, der et gammelt skilt varsler om fare for steinsprang – men alle går der. Man kommer opp på strandpromenaden og følger denne til det store hotellanlegget Riviera Marina, med kort vei opp til en stor og trafikkert rundkjøring på GC-500, med bussholdeplass.

Playa del Cura – Cueva del Silencio (3,5 km)
Fra rundkjøringen starter turen opp Barranco del Cura på en bred asfaltvei (Calle Pardela), med hotellanlegg på begge sider. 900 m ovenfor rundkjøringen svinger veien til venstre bak huset Casa Rosa, der det står Lugar Barranco del Cura på et skilt. Lugar betyr et lite sted med noen hus, og videre langs asfaltveien som følges rett frem, bor lokalbefolkningen.

Veien stiger oppover dalen og får snart sementdekke, der en jernport stenger for uvedkommende biler. Her står det på norsk ”Velg målet og elsk veien” – men også på spansk ”Elige la meta y ama el camino”, på tysk ”Wähle das Ziel und Liebe den Weg” og på engelsk ”Choose the aim and love the path”. Turen videre er merket med det uvante symbolet muslingskjell på okermalt bakgrunn.

Vi snudde 2 km ovenfor Cueva del Silencio. Stien fortsatte videre – noen som har fulgt den?

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Restaurante Vistamar ved Playa de Tauro besøkes av mange, særlig norske.

Oppover dalen på Prof. Paul-Heinz Wohlers Allee

Den religiøse delen av hulen

Cueva del Silencio – Stillhetens hule.

Veien passerer noen eukalyptustrær og svinger til venstre ved treskiltet Atelier El Paraiso 70 m pekende oppover veien skiltet Prof. Paul-Heinz Wohlers Allee. Her er det mange små kunstneriske gjenstander å se på, blant annet Acto de Amor på en trestolpe. I veikanten står det Cueva 2 km – men det er bare 1,3 km oppover dalen til turmålet: 1 km på grusvei og deretter 300 m på sti. Grusveien starter på venstre side av dalen og fører over på høyre ved å krysse elveleiet, der veien er vasket bort. Fra enden av grusveien følger man en småkupert sti i 300 m langs eller i elveleiet til hulen på venstre side av dalen. Cueva del Silencio med et religiøst bilde og ordene Mi Dios er umulig å overse. Stedet ligger 3,3 km fra rundkjøringen på omtrent 190 høydemeter.

Hulen er ikke stor, men to små trebenker gir sitteplass for noen. Her ligger det også noen besøksbøker. 19.12.98 var den eldste datoen vi fant, med en Feliz navidad – God jul – signert ”Steffi und Gunter” fra Tyskland. Men det er først og fremst de siste 10 årene at mange har skrevet seg inn. I hulen ligger også mer enn 200 små steiner med tusjtegnede signaturer, svært mange fra 2018. Mange nasjonaliteter har besøkt hulen, men nordmenn er nok minst halvparten. Kommentarer vi leste var at noen besøkte hulen på sin 30 års bryllupsdag, mens andre ble andektige – og skrev at her trengtes ingen prest.

Dalen videre. På det anbefalte turkartet er det tegnet sti videre langs dalbunnen i et par km. For vår egen del gikk vi oppover den S-formede dalen omtrent denne lengden og var da på 335 høydemeter. Det er bare å følge elveleiet, for det meste på sva, men også noe på sti gjennom vegetasjon.

Et par skrenter kan være glatte å passere i vått vær. Et enslig lite pinjetre passeres etter vel 1 km. Det er mange små og store huler i de stedvis bratte dalsidene. En hule på høyre side etter bare 200 m viser med en madrass og andre eiendeler at her har noen bodd.

På toppen av ryggene på hver sin side av Barannco del Cura er det grusveier. Vi har gått dem begge, og beskrevet dem som en del av Tur 2.11 på vestsiden og som Tur 2.12 på østsiden i ”Turguide til Gran Canaria Sør”.