Til topps på GC

Panoramarunde øst for Ayacata

Sommeren 2017 ligger bak oss – og nå vender mange for alvor blikket sørover til Gran Canaria for en uke eller to i løpet av vinteren. Ganske mange drar også ned for å overvintre i sol og varme. Det er sunt og bra for kropp og sjel å komme seg ut på tur.  Området rundt Tejeda i hjertet av Gran Canaria ble tragisk nok hjemsøkt av en stor skogbrann i midten av september. Ca. 3000 hektar ble brannhejet og vi tar derfor visse forbehold om tilgjenligheten/adgangen på visse strekninger.

Denne turen starter ved Bar Restaurante La Candelilla ved Km 16.2 langs GC-60 og fører oppover en dal mot øst. Den kommer inn på den gamle Camino del Rey, Kongeveien mellom Tejeda-området og San Bartolomé. Etter halvannen km oppover Kongeveien, er man oppe i Degollada de los Hornos, med skiltede stier i fem retninger. Videre følges en sti vestover, over høydedraget El Montanon med panoramautsikt, ned til La Goleta, den travle P-plassen for alle Roque Nublo-besøkende. Turen fortsetter på den gamle ferdselsveien ned til Ayacata og avslutter med 2 km langs GC-60 tilbake til La Candelilla. Vi lover en variert turopplevelse – utenom det brannskadde området.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Fra El Montanon på 1767 m, det høyeste punktet på turen, mot karakteristiske Roque Nublo.

La Candelilla – Degollada de los Hornos  (3,7 km).  Startstedet er Bar Restaurante La Candelilla langs GC-60, ved Km 16.2 mellom Cruz Grande og Ayacata, på 1258 moh. Stedet reklamerer med Comida Tipica Canaria. Det er skiltet ”S-66 og S-62 Cruz Grande / Paso La Herradera” sørover og ”El Aserrador 3,2 km / Tejeda 10,4 km” nordover, men ingen skilt oppover dalen, der turen starter.

Etter bare 50-60 m tar man en sti opp til venstre, med noen små steinvarder. Den gode stien starter i jevn stigning, med mandeltrær og gule busker som en del av vegetasjonen. Man skimter en steinbue rett oppover dalen, nesten helt øverst. Stien passerer bak en stor stein etter 900 m og vel 160 høydemeter stigning. Dalen er omgitt av bratte stup i alle retninger. Rett under buen er det en gammel sementstolpe og fantastisk utsikt vestover.

Stien fører videre på skrå opp siden mot høyre, opp til en rygg mellom en markert topp til høyre og hovedryggen til venstre. Fra ryggen følges en bratt sti opp til en hule og videre inn en liten dal mot pinjer. Stien fører opp på bar brun berggrunn og grønne pinjer, og med en imponerende utsikt mot Ayacata-veien og Teide på Tenerife etter 1,7 km og på nesten 1600 m. Fortsett på en noe utydelig sti, men en og annen steinvarde, i slakere stigning videre opp på toppen av høydedraget, med en bar utsiktstopp opp til høyre, mot ikke minst Roque Nublo og ”monolitten” El Fraile. Man kan i klart vær også se El Hierro mot venstre og La Palma mot høyre ute i havet – og ned på startstedet La Candelilla.

FAKTA OM TUREN:

• Bil: P-plass langs veien ved Bar Restaurante la Candelilla
  • Buss: Buss 18 Tejeda, men best med egen bil
Turen starter opp denne vakre dalen fra La Candelilla
I Degollada de Los Hornos er det skiltede stier i fem retninger. Her på tur med et vennepar

Det er nå kort bare vel 50 m på bar berggrunn ned på den brede Camino Real mellom Degollada de los Hornos opp mot venstre og Cruz Grande ned mot høyre, med pinjeskog i begge retninger. Dette er etter 2,2 km fra startstedet og på 1620 m. Gå oppover den stedvis oppbygde veien, som var en viktig del av Kongevei-nettet på Gran Canaria. Mellom pinjetrærne ser man østover mot Santa Lucía og den brede Tirajana-dalen, litt senere San Bartolomé med 1129 m høye Amurga bakenfor.

Utsikt over det ville landskapet på denne delen av øya, med Teide langt ute i havet

Etter 700-800 m, rett før 30 m bar berggrunn, og der man ser den amboltlignende snaue kollen Los Caideros sørover, passeres en 2 m lang steinmur på høyre side av veien. Her går det en tydelig markert sti opp til venstre, med en steinvarde på begge sider. Denne fører opp til den kjente steinbuen, som man har kunnet se langs stien opp dalen fra La Candelilla.

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Ayacata

Restaurang La Candelilla

Parkering Roque Nublo

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 11)