Tre daler – tre byer

Fra Degollada de la Aldea til Mogán

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Ner mot dalen

Degollada de Tasarte (Aldea) – Degollada de Veneguera  (3,8 km).
Degollada de Tasarte ligger under den 1426 m høye og bratte Inagua, med utsikt vestover mot La Aldea de San Nicolás. Samme sted starter sideveien mot byen Tasartico, utgangspunkt for turen over til Playa de Güigüí, den bortgjemte sandstranden på den ville vestkysten av Gran Canaria (se bilde i desembernummeret av Dag & Natt). Følg stien skiltet ”S-73 Tasarte 2,2 km / Degollada Veneguera 3,8 km”. Første 30 m er på grusvei, men pass på straks ved en  trestolpe å ta sti ned til venstre.

Stien krysser en liten dal og passerer et stidele, der man tar til høyre ned i en liten sidedal. Den fører ned mot det lille stedet Las Breñas, ut på en sementvei, som nesten bare krysses, da man straks tar en sti til høyre forbi noen små åkerlapper ned på en neste sementvei, forbi et gjerde av paller. Ta så til høyre på veien langs bekkeleiet, og der denne krysser en strømlinje, en tydelig sti til venstre gjennom bambussiv og så videre nedover dalen. Den følger tett på kulturlandskapet i Las Breñas og kommer som bred sti ut på en sementvei øverst i Tasarte. Fortsett bratt bakke ned til høyre, ut på hovedveien GC-205 gjennom Tasarte-dalen til sjøen. Her ligger Bar Tasarte med blant annet norsk flagg rett nedenfor et skiltet stidele.

Følg hovedveien oppover gjennom bebyggelsen og ut av byen, til skiltet ”S-73 Degollada de Veneguera 1,3 km” viser inn på sti til i høyre, i jevn stigning oppover siden til passet Degollada Veneguera. Det passeres på bilveien, ved monumentet som viser en mann som hopper med stav – en teknikk man benyttet på øya i gamle dager for lettere å ta seg frem i det kuperte terrenget. Man er her på 660 m, etter 210 m stigning fra Tasarte. Underveis har den passert restene etter det som skal være tre gamle tørkeovner for takstein.

Degollada de Tasarte – Tasarte – Veneguera – Mogàn 11 km.
For det meste på gode stier
(S-73) Antatt gangtid: 3 1/2 – 4 timer

Startsted:  Degollada de Tasarte (Aldea). Turmål:  Mogán
Atkomst: Drosje  /  Buss 38 Puerto de    Mogán – San Nicolás. 11.30  (unntatt søndag).
Alternativ tur: Circular Veneguera (SL-3.5 km)

Degollada Veneguera – Veneguera  (3 km). Følg stien videre nedover dalen mot Veneguera, som sees nede i den neste dalen. Den fører først jevnt skrånende nedover en rygg, stedvis noe bratt og krysser en sidedal. Stien fører ned til det vakre stedet La Cogolla på 365 m, med noen palmer og rester etter forlatte steinhus, et anbefalt rastested. I et skiltet stidele 100 m nedenfor husene er det i år kommet skilt som peker på en ny lokal turrunde på 5 km, kalt ”SL-3  Circular Veneguera” (omtalt på slutten).

Fortsett grusvei videre nedover dalen til Veneguera. Fra veien ser man ryggen man skal krysse mot turmålet Mogán, rett under og til venstre for det høyeste punktet med et kors på toppen. Rett før man kommer inn i byen, passeres den gamle vaskeplassen merket Lavaderos (med interessant infotavle). I Veneguera ligger rett ved byens kirkeplass de to lokale Bar Restaurante ”Los Almacicos” og ”Garcia Las Cañadas”, der man kan få både drikke og mat, som for eksempel tapas. Mellom dem ligger Minimarket Veneguera.

Veneguera – Mogán  (3,8 km).
Turen mot Mogán krysser ryggen mellom Veneguera- og Mogán-dalen, der vel 160 høydemeter stigning venter. Gå ned til bussholdeplassen i enden av byen, der den nesten 10 km lange veien ned til Veneguera-stranden starter, skiltet ”a la playa”. Ta rett frem (skiltet) Calle El Pedregal og til høyre, der en asfaltvei (med bom) fører rett frem. Ta første grusvei til venstre (med gammelt treskilt Camino), på venstre side av et hvitt murhus.

Følg gangvei gjennom kulturlandskapet utover fra byen, forbi et skiltet S-73 stidele ved en kryssende sementvei, der det oppover til venstre står Fuente og Circular Veneguera por Barranco Loseco nedover til høyre. Forhåpentligvis står den blide lokalbonden og tilbyr sine varer langs stien rett etter.

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria.

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Siste stigning er unnagjort – nå venter bare nedstigningen til Mogán.
Tre gamle ruiner.
Turen ender ved Restaurante Acaymo i Mogán.

Stien fører bred og god – den er nemlig mye benyttet, ikke minst av norske turgåere – opp på ryggen mot Mogán, med stor steinvarde og skiltet stidele. Man ser nå rett ned i Mogán-dalen, med den stupbratte Tauro-ryggen på den andre siden av dalen. Nyt nok en gang utsikten før turen ned siden, over elveleiet og opp på hovedveien (GC-200). Den kommer ut omtrent der selve Mogán slutter og nabostedet El Tostador begynner, med den lokale politistasjonen. Det er restauranter til venstre oppe i Mogán, men vi velger å anbefale Restaurante Acaymo i El Tostador for mat og drikke etter denne meget vakre turen.

SL-3.  Circular Veneguera  (5 km).
Dette er en runde som er nyskiltet i løpet av 2015. Den er skiltet som ”Circular Veneguera” og er 5 km lang. Fordelen er at man med egen bil er uavhengig av buss eller taxi. Ta utgangspunkt i Veneguera og følg grusveien oppover dalen mot Tasarte, skiltet mot La Cogolla nederst i utkanten av byen. Den passerer en gammel vaskeplass (med infotavle) før den krysser elveleiet og fortsetter oppover dalsiden til vakre La Cogolla.

Her fortsetter hovedstien S-73 mot Tasarte, mens denne runden følger en sti til venstre, stedvis noe smal og bratt opp på et høydedrag, men vakker utsikt fra ryggen. Den fortsetter videre stedvis bratt ned i dalen Barranco Loseco, men blir straks bredere og bedre når man krysser et bekkeleie. Den fører gjennom en dyrket eiendom med diverse vekster, ikke minst kaktuser.

Turen følger videre en grusvei nedover dalen, forbi bebodde og ubebodde små og store gårder og krysser bilveien gjennom Veneguera-dalen. Fortsett sementvei opp bakke til stien S-73 mellom Veneguera og Mogán og denne veien tilbake til Veneguera.

Kanskje ikke den mest spennende runden, men en mulighet for dem som vil bli ekstra kjent med Veneguera-området.

Uansett turvalg: GOD TUR!

Degollada de Tasarte

Santa Lucia

Veneguera

Reastaurang Acaymo

Mogan

Mogan by

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 11)