Vest for Tunte

Greie rundturmuligheter rett vest for Tunte

Vi byr denne gangen på noen spennende rundturmuligheter rett vest for byen Tunte – for mange fremdeles mer kjent som San Bartolomé de Tirajana. Her ligger det et pinjeskogkledd høydedrag med de to toppene Morro de la Cruz Grande på 1539 m mot nord og Morro de las Vacas på 1430 m mot sør. Mellom dem ligger skaret Degollada de Rociana på 1287 m.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Mandelblomstring på vei opp mot ryggen

På vestsiden av ryggen går det en nord-sørgående grusvei. Den starter i Cruz Grande, ved Km 19.6 på GC-60. Veien passerer etter nesten 7 km fra Cruz Grande passet Degollada da Manzanilla. Både fra Cruz Grande og Degollada da Manzanilla fører gamle, lettgåtte kongeveier ned til Tunte. Mellom Tunte og Degollada de Rociana og mellom Cruz Grande og Tunte går det dessuten turmuligheter langs stier og lokalveier. Området er omtalt i Tur 3.7 i vår turguide.

Tunte – Degollada de Rociana – Cruz Grande (7,5 km) Turen starter i hovedgaten gjennom Tunte. Gå opp gaten Calle Padres Claret 50 m sør for bykirken og ta til venstre inn de to gatene Calle de Cortazón de Jesús og Calle San Juan. I et veidele rett før byens kirke og kirkegård, tar S-57 og S-54 til venstre og S-50 til høyre. Følg skiltet S-57 opp til et utsiktspunkt langs GC-603, rett før oppkjørselen til spahotellet Hotel Los Tirajanas. Ved oppkjørselen er det infotavle med 19 severdigheter langs byvandringen Ruta Turistica Tunte. Det anbefales å ta turen oppom hotellet og kjøpe drikke til et besøk på utsiktsterrassen.

Etter en fotballbane er det skiltet S-57 inn en asfaltvei til høyre. Her ser man rett opp i U-skaret Degollada de Rociana, med sti opp siden. Følg først en grusvei til høyre etter 300 m. Man befinner seg her på 960 m, mens skaret ligger på 1287 m. Grusveien følges i 600 m til den svinger til venstre. Fortsett her en 50 m langt dårligere grusvei til høyre langs et rustent metallgjerde. Følg fra enden en sti på høyre side av et steingjerde i 300 m. Her svinger stien mot høyre og blir en stedvis bratt grussti oppover i den åpne pinjeskogen.

Dalen mellom Cruz Grande og Tunte

FAKTA OM TUREN:

• Tunte – Degollada de Rociana -Cruz Grande eller Degollada da Manzanilla – Tunte
  • S12-14 km / 4-5 timer / 350-400 høydemeter oppover og nedover
  • Høyeste punkt: Degollada de Rociana på 1287 m
  • Startsted: Tunte (San Bartolomé de Tirajana)
  • Buss: Rute 18 fra Faro de Maspalomas

Oppe i siden er man på vel 1200 m, når stien svinger mot venstre og fører bort til skaret Degollada de Rociana etter 1,7 km fra asfaltveien. Fra skaret ser man mot sørøst 1129 m høye Amurga og mye av kysten på begge sider av Maspalomas-fyret. Mot nord ser man hele den sentrale øst-vestryggen La Cumbre, med blant annet den amboltlignende Puntón de la Agujereada på 1818 m til venstre, 1949 m høye Pico de las Nieves med sine master (som det høyeste punktet på Gran Canaria) og i siden nedenfor den hvite, pyramideformede Roque Blanco og noen småbyer langs bilveien på begge sider.

Turområdet sett på avstand fra Cruz de Siglo øst for Santa Lucia.

Man ser ned på Tunte med Hotel Los Tirajanas og ut over den brede dalen Barranco de Tirajana, med den vakre byen Santa Lucía på venstre side. Fra skaret fortsetter en bare 250 m lang sti ned til grusveien mellom Cruz Grande til høyre og Degollada da Manzanilla til venstre. Grusveien fra Cruz Grande er tilførselsvei til et nett av sideveier som naturvernmyndighetene Medio Ambiente (som betyr miljø) bruker i overvåkningsøyemed. Veien passerer det skiltede stidelet Degollada del Dinero, omtalt i forrige nummer av Dag & Natt under turen til toppen Morro de la Hierba Huerto.

Fortsett til Cruz Grande, der enkleste vei ned til Tunte er å følge den gamle Kongeveien skiltet S-50. Et alternativ gjennom kulturlandskapet i området mellom Cruz Grande og Tunte er å følge den grønnmerkede «SL-1 El Sequero – Tunte». Den kan stedvis være litt vanskelig å finne – derfor følgende turbeskrivelse.

SL-1: Cruz Grande – El Sequero – Tunte (4,2 km). Fra veiskjæringen, der GC-60 krysser vannskillet mellom Tunte- og Ayacata-området, følges veien østover. Rett etter tar stien mot Degollada de los Hornos opp en sementvei til venstre. Her peker skiltet «SL-1 El Sequero / Tunte» nedover veien, til allerede i første sving en stolpe med grønt merke leder inn på en sti ned til høyre.

Den fører ned på en sementvei, som krysses og fortsetter videre ned på en neste sementvei til en strømmast i et veidele. Herfra følges en sti på skrå ned til venstre langs et gjerde, markert med en stolpe med grønt merke. Den kommer ut på en neste sementvei, som krysses, og nok en gang ned på en sementvei, til et veidele med skiltet El Sequero 1065 m, og «Perera / Tunte» inn på sti til venstre.

Denne stien går ned en bratt bakke til en neste sementvei som danner en U-sving, rett etter en sementbro, 1,7 km etter Cruz Grande og etter 240 høydemeter nedover. Følg venstre sementvei til neste skilt, som viser mot «Perera / Tunte» til høyre. Man kommer straks inn på en kjerrevei innover en stor gresslette, forbi en stolpe i et veidele, frem til en åpen plass. Ta her ikke kjerreveien til høyre, men fortsett rett frem til to små sementkummer og to små steinvarder. De markerer nedgangen på en grusvei, som snart fortsetter på en sti ved en stolpe, som peker retningen videre mot Tunte.

Stien krysser en sementvei til et lite hus, der man nede ved bilveien GC 60 ser skiltet Km 24. Fortsett ned til veien og kryss denne. Fortsett på sti på høyre side av et sementhus, markert med en stolpe med et grønt merke.

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Turen starter og ender i Tunte.

Den kommer ned på en sementvei, som passerer et vannbasseng med en lukket port. Man kommer like etter ned på en sementplass, der man tar ned en sti rett til høyre for hus nummer 5.

Den fører nokså bratt og noe gjenvokst ned til en gangvei med rekkverk. Kryss elveleiet og følg en gangvei til høyre, som raskt fører opp til torget ved bykirken i Tunte.  Det er barer med mat og drikke på rad og rekke langs hovedgaten Calle Reyes Católicos. Dessuten kan Tunte by på den lokale byvandringen «Ruta Tunte» med 19 skiltede severdigheter.

Degollada de Rociana – Degollada da Manzanilla – Tunte (7 km). Dersom man ønsker en lettere runde enn den beskrevne etter Degollada de Rociana, kan man følge grusveien sørover til Degollada da Manzanilla. Denne runden er like lang, men går på veier og grusveier – ikke på stier som den beskrevne turen. Fra Degollada da Manzanilla følges S-57 ned til Tunte, mens veien rett frem fortsetter ned til to store vannbassenger ved Ayagaures. Denne strekningen er en del av den 60 km lange Pilegrimsleden tvers over Gran Canaria, mellom Maspalomas og Galdár på nordkysten.

Fantastisk utsikt østover fra passet Degollada de Rociana
Fra lokalstien SL-1mellom Cruz Grande og Tunte

Tunte

Cruz Grande

Santa Lucia

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 11)