El Charco
& Charco Azul

To enkle småturer på nordvestkysten

Charco betyr en liten dam og azul betyr blå – og Charco Azul er nettopp en liten idyllisk vanndam innerst i enden av en dal sørøst for El Risco, ved foten av et bekkefall. Også Punta de La Aldea har en slags tilsvarende, men langt større dam. Den har i århundrer vært besøkt som et valfartssted og kalles bare El Charco.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Playa de La Aldea, med steinstranda. El Charco ikke synlig bak trærne

I marsutgaven av Dag & Natt var vi på langtur på vestkysten av Gran Canaria, på den villeste og mest isolerte delen av øya. Denne turen er en langt kortere og greiere runde ut til odden Punta de La Aldea litt lenger nord, med utgangspunkt i den sjarmerende havnebyen Playa de La Aldea. Når man først er med bil på denne delen av øya, kan man – som en kort ekstratur – kjøre den 3176 m lange nye Túnel de la Aldea videre nordover til den lille nabobyen El Risco og besøke skiltet sti til Charco Azul, bare 3 km tur-retur. Tunnelen åpnet våren 2017 etter at den svingete, rasutsatte GC-200 mellom La Aldea og Agaete lenge hadde vært stengt. Den ligger litt inne på steinstranda sør for Punta de La Aldea, med en spesiell historie, som infotavler forteller om. På kartet ”Gran Canaria Tour & Trail” 4th Edition er turen rundt odden Punta de La Aldea tegnet med grønt og merket som en SL-rute, det vil si en kortere lokaltur. Også turen fra El Risco er tegnet inn på dette utmerkede turkartet (se info).

FAKTA OM TUREN:

• Playa de La Aldea – Punta de La Aldea (8-9 km rundtur)
    El Risco – Charco Azul (3 km tur-retur
På stien fra El Risco sett sørover mot Charco Azul innerst i dalen
Punta de La Aldea og El Charco

Kjør GC-200 via Mogán og La Aldea de San Nicolas til Playa de La Aldea midt på vestkysten av Gran Canaria. Parkér ved Parque Rubén Diaz. Opplev før eller etter Punta-turen endelig den tilrettelagte strandpromenaden med barer og El Charco, den grønnaktige innsjøen innenfor steinstranden sør for alleen. Besøk også stedets Visitor Centre på veien bort mot det skjermede havneområdet. Her er det nyttig turistinformasjon og en liten utstilling, med gratis entre. Ved borterste hjørne starter ”Pathway of fishermen” ved et rekkverk, som en litt bratt sti opp til en grusvei, med stedsskilt. Følges turomtalen, kommer man ned denne stien.

Start turen opp asfaltveien mellom Bar Servero og Restaurante Grill Luis. Her står det en infotavle med kart og skiltene ”Punta de La Aldea 3,4 km / Playa del Puerto 1,6 km”. Turnettet i området kalles ”Ruta Playa de El Puerto”. Asfaltveien svinger etter 100 m mot høyre, der man etter en 100 m lang avstikker kan besøke en gammel boplass.

Fra stien mot Charco Azul sett nordover mot El Risco

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Følg etter avstikkeren en grusvei til venstre, med veidele etter 50 m. Følg den nederste, idet man ser østover mot 997 m høye Viso og den trebevokste 1426 m høye Inagua. Til høyre for passet Degollada de Tasarte med GC-200, ligger de høye fjellene på vestkysten mot Playa Güigüi.

Etter 600 m passeres en stolpe, der også retur-stien går ned siden til Vistor Centre, skiltet ”Playa de La Aldea 400 m”. Fortsett grusveien til et skiltet veidele og ta her ned grusveien til venstre, skiltet ”Playa de La Aldea 0,5 km”, men den heter egentlig Playa de El Puerto. Rett etter denne grusveien svinger til høyre, følges en sti ned til venstre, markert med grønne merker. Nede i elveleiet fører stien og fortsettelsen av turen opp den motsatte dalsiden, men følg først det lettgåtte elveleiet ned til den nydelige sandstranden. Den er 20-30 m bred og oppleves nesten som en Playa Güigüi i miniatyr.

Fra Punta de La Aldea, sett sørover langs vestkysten mot Playa Güigüi

Etter strandbesøket fortsettes den greie og tydelige stien opp dalsiden mellom busker, med mer og mer utsikt bakover mot Degollada de Tasarte-området. Stien kommer opp på enden av grusveien, med infotavle og skilt mot ”Playa de La Aldea 3,4 km” og langs stien man har kommet ”Playa de El Puerto 1 km”.

Rett ovenfor stidelet ligger Puesto de Vigilancia, der vigilancia betyr overvåking og puesto betyr sted. Dette var en tysk militærstilling, som skulle overvåke en eventuell alliert invasjon. Bare steinveggene er tilbake, men utsikten både sørover mot Playa Güigüi-området og nordover mot Galdar-odden er fantastisk. Stedet finner man enkelt ved å følge grusveien til den ender etter 20-30 m, og her ta en grønnmerket sti opp til høyre.

Turen tilbake til Playa de La Aldea er enkel: Følg bare grusveien innom tre smådaler. I den siste er det et skiltet stidele med ”Playa de El Puerto 1,7 km / Playa de La Aldea 1,7 km” nedover og ”Degollada de El Perchel 0,6 km” oppover dalen. Denne siste avstikkeren anbefales som en kort avstikker til et pass, der en utrolig utsikt nordover venter.

El Risco og Charco Azul

Fra Playa de La Aldea er det bare noen km nordover til El Risco gjennom den nye tunnelen. Parkér på sjøsiden av GC-200 gjennom El Risco, ved en bussholdeplass, en liten park og et større hus med Bar Perdemo. Mellom parken og baren starter en kort gangvei skiltet ”S.L.02 El Charco Azul 1,53 km” opp til en lokal asfaltvei. Den følges til høyre, opp forbi Ermita Nuestra Senora de la Milagrosa El Risco og Centro Civico-Social.  Fortsett veien skiltet blindvei oppover til en infotavle med et kartutsnitt, der veien flater ut. Ta her til høyre.

Veien krysser elveleiet i Barranco del Risco på en solid sementbro. 40 m etter er det skiltet Charco Azul inn en sti til høyre. Den fører ned over et elveleie og fortsetter innover dalen, først på høyre, men så på venstre side. Dalen får høye kanter på alle sider. Ved et gammelt treskilt Charco Azul 250 m må man følge en stedvis litt skrå sti, noe oppe i høyden. Charco Azul er et ganske lite vann, rett under et bratt stup med en liten bekk. Vi har en følelse av at mange besøker stedet.

Playa de La Punta – en nydelig liten sandstrand, sannsynligvis er man alene her

Playa del Risco
Når man først er i El Risco, kan også Playa del Risco besøkes, en ganske lang steinstrand, ubeskyttet mot bølger. Det går en grusvei ned, som starter ved Km 13 på GC-200, ved Escuela El Risco. Den følger høyre side av den brede dalen via en grusbane, som krysses på høyre side. Før banen passeres et hvitt hus, med minst 20 illsinte hunder, skiltet Animales Sueltos, som betyr løshunder. De var dog alle bundet da vi passerte stedet til fots i februar. Veien er imidlertid grei å kjøre med bil, men strandområdet er så absolutt ikke noe badested – selv om det henger en redningsbøye der …!

Stranden El puerto

Punta de Aldea

Barranco de Perchel

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 11)