Arinagaområdet

– en variert turrunde på østkysten

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Strandidyll i Playa del Cabrón.

I  løpet av de siste månedene har vi hatt tre overraskende spennende turopplevelser på østkysten, nord og sør for flyplassen. For svært mange lesere er dette et helt ukjent turområde, som tilsynelatende ser grått og kjedelig ut. Det er det slett ikke – som denne Arinaga-runden er et eksempel på. En 13 km lang og variert turopplevelse venter, med ikke minst byens strandpromenade, den gamle fyrbygningen Faro de Arinaga, den lille sandstrandperlen Playa del Cabrón og den 199 m høye utsiktstoppen Montaña Arinaga som høydepunkter.

Buss 25 går omtrent en gang i timen mellom Faro de Maspalomas og Playa de Arinaga (www.globalsu.es), men havnebyen er også lett tilgjengelig med egen bil eller drosje. Fra motorveien GC-1 er den 2 km lange sideveien ned til Arinaga godt skiltet mellom Km 23 og 24.

Playa de Arinaga.  Startstedet for turen er ved innkjørselen til byen, ved skiltet Km 31 på GC-100, ved en rundkjøring med en Shell bensinstasjon. Her ligger bussholdeplassen, og også på høyre side en stor parkeringsplass ved Parque Urbano Playa de Arinaga. Brune skilt peker rett frem mot Playa de Arinaga, til venstre mot Playa del Cabrón, Muelle Viejo og Faro de Arinaga.

Frisk vind på toppern – med utsikt ned mot Playa del Cabrón.

Fra rundkjøringen følges gaten Calle Almirante Arriaga til høyre i snaue 800 m. Der veien svinger til venstre, fortsettes rett frem over grus i 20 m, til en gangvei med lyktestolper langs et bredt steinsatt elveleie, ned til sjøen etter 300 m, ved en molo med en av områdets utrolig mange vindmøller ytterst.

Nå fortsettes turen videre nordover på en fantastisk strandpromenade i 2,5 km, til en brun lavaodde med et stort monument. Innerst i bybukta Bahia de Arinaga ligger Restaurante Miramar Playa, rett ved infotavlen ”Especies Protegidas de Arinaga”, med bilde av 16 forskjellige sjødyr. Man runder deretter en odde med først en liten molo, med en sjarmerende fiskerstatue og også med vakker utsikt mot fjellene. Aller lengst til venstre skimtes Montaña Tabaibas rett nord for Bahia Feliz, som en rund kolle med master. Restaurante El Salón de la Sal passeres, med et par små skulpturer i sjøen, badestiger og små solplattformer av tre. Her kan lokalbefolkningen virkelig nyte livet!

Promenaden slutter rett før en liten bar med noen trapper opp til en odde med et stort monument – med et fint rundskue mot blant annet Montaña Arinaga og turen videre mot fyret.

Faro de Arinaga.  Man krysser en liten sandstrand – der skiltet Playa Sin Vigilancia bare betyr at det ikke er vakthold her – og følger en grussti opp mot fyret, markert med lave trestolper. Fyret ligger oppe på en brun lavaodde, i kontrast til den neste helt lyse lavaodden mot nord, med det neste turmålet Playa del Cabrón. Ute i havet ligger klippen Roque de Arinaga, og indikerer et skummelt farvann langs østkysten av øya.

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Følg asfaltveien ned til et veikryss, med en støvete grusvei mot høyre. Dette er etter 4,7 km, med skiltet Espacio Natural Protegido Arinaga, som sier at vi nordover beveger oss inn i et verneområde. Her kan man avslutte turen ved å gå tilbake til byen, eller ta turen ut til odden med Playa del Cabrón (2,5 km tur-retur) eller også opp på Montaña Arinaga (3,7 km tur-retur og 170 høydemeter).

Playa del Cabrón.  Den sirkelrunde, brungule murbygningen, som ligger helt for seg selv på høyre side av grusveien, er skolen Recidencia Escular de Arinaga. Man kan følge grusveien, men langt hyggeligere er å følge en sti langs kysten. Den tar av til høyre, rett før en slak venstresving vel 100 m etter veien til fyret og følger kysten bort til Playa del Cabrón – som viser seg å være en nydelig liten sandstrand foran stort sett forlatte hvite murhus. Grusveien ender på en stor grusplass ute på odden.

Montaña Arinaga.  Gå tilbake til veikrysset opp til fyret. Start her turen mot toppen på en grusvei, som etter 200 m krysser på bro over en dyp gang i berggrunnen – et forsvarsverk fra siste krig. Gå her rett frem, ikke til venstre. Følg grusvei og sti opp til en lang murbygning, 100 m til venstre for en jernport inn til et langt tunnelanlegg.

Gå rundt bygningen og følg en grusvei på oversiden opp til toppen der det er inngjerdede tekniske installasjoner. På siste 30 m etter veien slutter, følges gjerdet på høyre side av anlegget, på knudrete lava opp til den trigonometriske stolpen.

Her er det blant annet uventede skyttergravganger – men ikke minst et overveldende panoramaskue i alle retninger, både langs kysten og ikke minst opp mot fjellene.

Har man gått hele runden, er man etter 11 km nede på asfaltveien Paseo del Faro inn til byen, med en kjempestor lavagrusslette på høyre side. Den første gaten til venstre heter Calle Guelde, en kort vei ned til sjøen. Fortsett her videre innover i byen og følg første gate til høyre, beplantet med nåletrær, tilbake til startstedet ved innkjørselen til byen, etter 2 km langs gatenettet.