Mellom kyst og fjell ovenfor San Agustín

– en for mange ukjent rundtur mulighet

I daler og på rygger ovenfor kysten mellom Arguineguín og Tauro-dalen har mange sitt vanlige, kjente turområde. Her går man sjelden alene, på stier og til turmål med kjente norske navn som Norskeplassen, Våres Plass, Eivinds Plass og Ivars Plass. I det tilsvarende nærområdet mellom Playa del Inglés og Bahía Feliz møter man derimot nesten aldri noen. Denne turen går i dette området – og det var Rambling Roger med sitt nå femte oppgraderte kart ”Gran Canaria Tour & Trail” som fortalte oss om denne turen. Den er tegnet inn på hans siste kart og er et interessant alternativ om man har gode turbein, som tåler 16-17 km og vel 500 høydemeter stigning. Turen er umerket, men det er greit å finne frem på gode stier og grusveier.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Bildetekst til første bilde: Etter vel 6,5 km fra kysten er vi her på turens høyeste punkt på 520 m.o.h., og ser videre nordover.

Startstedet er strandpromenaden mellom Playa del Inglés og San Agustín, der den lange dalen Barranco del Toro munner ut på Playa de Las Burras ved serveringsstedet Heladeria Terraza San Agustín. Det er bare 100 m fra hovedveien GC-500 ved Km 13, der en gangbro fører over den trafikkerte veien, med hyppige bussavganger i begge retninger (se bilde).

Turen oppover (6,6 km / 520 høydemeter). Fra gangbroen går man gjennom et lite parkanlegg. Her er det noen P-plasser, om man kommer med bil. Rett før veibro over elveleiet følges en sti inn til høyre, forbi en fotballbane. Gå langs kanten av elveleiet opp til og gjennom en tunnel under motorveien GC-1 etter 600-700 m.

Følg stien oppover dalen til den deler seg ved et kryssende sementrør og fortsett fra det venstre dalføret opp på en rygg med en strømmast (se bilde). Mot venstre (vestover) ser man restene etter en hvitmalt bygning på høydedraget, som denne turen senere kommer nedover. Bakover ser man mot ørkenområdet Dunas de Maspalomas og hotellene øst i Playa del Inglés, som kjempehotellet Corona Roja. Stien passerer mellom to strømmaster etter snaue 2,5 km og 180 høydemeter. Man ser mer og mer opp mot topper som 700 m høye Pico de Suecia, beskrevet som Tur 4.3 i vår ”Turguide til Gran Canaria sør”. For denne turen er én rygg særlig interessant, der man antydningsvis kan skimte noen steinvarder. Turen runder nemlig omtrent her, på 520 m. Det høyeste punktet nordover er Amurga øst for landsbyen Fataga med sine 1129 m, se Tur 4.4.

Stien fortsetter jevnt oppover og fører ut mot kanten av Barranco de Toro, med grusveien opp mot Pico de Suecia på den andre siden. Bakenfor ligger 410 m høye Montaña Tabaibas med mast og hvite hus, beskrevet som Tur 4.2.

16 – 17 km / 6 -7 timer

• 520 høydemeter oppover og nedover
  • Startsted:Strandpromenaden ved Playa de las Burras
  •  Gode bussforbindelser langs GC-500
  • Turmål: Høydedraget ved Alto del Burro
En kontrastenes tur, som starter ved gangbroa over hovedveien GC-500, der vannverket Canaragua ligger.

Stien er tydelig og lett å følge gjennom den lave buskvegetasjonen og fører opp på en liten brun kolle med bart fjell etter 4,3 km og 325 høydemeter stigning. Den fører videre jevnt oppover siden og krysser en liten dal når den svinger mot venstre (vestover). Rett ovenfor en rund steinsetting på 7-8 m i diameter er man på turens høyeste punkt på 520 m, markert med en stor steinvarde (se hovedbildet). Dette er etter 6,6 km og GPS-koordinatene 27o48.598’ / 15o33.795’. Fra dette passende rastestedet er det mulig å nyte et fantastisk panoramaskue i alle retninger, ikke minst ut over sørkysten.

Det hvite tårnet mot vest ligger ved Degollada de las Yeguas, det kjente utsiktspunktet på GC-60 mellom Playa del Inglés og Fataga.

Turen tilbake (10 km). Stien fører ned på en dårlig kjerrevei, som passerer en firkantet steininnhengning på 15×15 m under ryggen Alto del Burro med 8-10 steinvarder. Veien passerer en store grusplass etter 2,7 km fra toppen, omgitt av kaktus, før den fortsetter i en Z-sving nedover i dalsiden. Den passerer på høyre side av en strømmast, der man ser en liten demning nede i dalen til høyre. Fortsett gjennom en U-sving og ta mot venstre inn i en dal på en grusvei ovenfor en gammel vannrenne, som fører videre sørover. Følg veien under en kryssende strømledning opp på en kolle med en strømmast og den nevnte store, hvite og forfalne murbygningen – etter 5 km fra toppen. Fortsett veien på venstre side av bygningen nedover høydedraget med gamle jorder og forfalne vannrenner (se bilde).

Mye ligger forfallent tilbake – som bygninger, gamle vannrør og en gang dyrkede marker.

Dette er restene etter det omfattende landbruket her på sør i gamle dager, da tomater var særlig viktige.

Etter en drøy km, svinger grusveien mot høyre og passerer rett forbi en søplete hulebolig på høyre side. Kryss det ubebygde og kjedelige området på nordsiden av motorveien, bort mot en undergang omtrent 1 km unna. Etter undergangen følges en grusvei til høyre og så til venstre opp mot en murbygning der det på veggen er skrevet Vivero de Plantas. Gå rundt bygningen, for på den andre siden er det en gangbro over GC-1.

Den fører rett inn i turistområdet Playa del Inglés, der gatenettet følges ned til strandpromenaden. Det er da ikke langt tilbake til startstedet, etter omtrent 2,5 km fra gangtunnelen under GC-1. Kanskje frister det med et bad – eller mat og drikke på en bar eller restaurant etter denne for mange nye runden, som med sine 16-17 km og mer enn 500 høydemeter stigning krever gode turbein og dagen til rådighet. Pass på ekstra mye drikke og solbeskyttelse på varme dager.

GOD TUR!

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Noen hundre meter ovenfor motorveien GC-1 fortsetter stien opp på ryggen midt på bildet.