På vestkysten
– nok en gang

Tasartico – Zamora – Playa Guigui

Tasartico
Den lille landsbyen Tasartico har ingen bussforbindelse, og man må bruke egen bil til startstedet, som ligger langs en grusvei 800 m sør for byen. Den 6 km lange sideveien GC-204 til Tasartico starter i passet Degollada de La Aldea – eller Degollada de Tasarte, som det også kalles. Det ligger mellom Km 43 og Km 42 på hovedveien GC-200 mellom Mogán og La Aldea de San Nicolas. Beregn vel én times kjøretid fra turiststedene på sør og 3 times gangtid til Playa Guigui via Zamora. Det anbefalte turkartet må man absolutt ha med i sekken for fullt utbytte av turen.

På startstedet, der det er P-plasser langs grusveien, står det noen infotavler. Blant annet er det en oversiktlig kartskisse for stien S-79, som er hele den skiltede 15,5 km lange stien via Barranco Guigui Grande over til El Albercón ved Km 32 på GC-200. Denne turen er lang og krevende, med 1000 høydemeter oppover og nedover, men det er en utrolig spennende dagstur med varierte turopplevelser i vill natur. Den er mulig å gjennomføre, om man ordner seg med foreslått overnatting og spisested, vel fremme utpå ettermiddagen i El Albercón.

Veien videre nedover Tasartico-dalen fra startstedet er skiltet ”Guigui Camping 2 km / 5 minutter”. Stedet ligger rett ved stranden Playa del Asno. Turomtale dit ned sto i nummer 3-2017 og ligger på avisens nettside som ”Playa del Asno og Playa de Tasarte – To enkle turmål på sørvestkysten”.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Fra steinstranden Playa Guigui Grande nordover mot odden Punta Guigui nærmest, og strandperlen Guigui Chico på baksiden.

Tasartico – Zamora – Playa Guigui (8,5 km)
Foruten ”S-79 La Aldea 15,5 km”, er det på startstedet skiltet ”Playa Guigui 5,0 km / Zamora 4,9 km”. Zamora er et sted snaue 2 km oppe i den brede dalen Barranco Guigui Grande ovenfor Playa Guigui, langs S-79-stien mot La Aldea. Området er absolutt vel verd et besøk, som en bare 3 km lang avstikker i forhold til direktestien til Playa Guigui. De første 900 m av turen mot Playa Guigui er på en god og lettgått grussti opp til der elveleiet ned dalen krysses. Rett etter starten passerer man en minnestein murt ned i bakken med bilde av Ulises García Moreno og teksten ”Siempre estarás en nuestros corazones”. Det betyr alltid til stede i våre hjerter. Han døde etter en meget anstrengende leteaksjon etter en savnet person i Barranco Guigui Grande-området på ettermiddagen den 6. juli 2017. Moreno var yrkessoldat som jobbet i Guardia Civil, men etter mange timer i 30 grader kollapset han nettopp her. Han ble hentet av helikopter, men døde på sykehuset.

Fra der stien krysser elveleiet over på venstre side av dalen, markert med en hvit pil, blir stien straks brattere og brattere og mer steinete opp til turens høyeste punkt, V-skaret Degollada de Aguas Sabinas på 563 m. Dette er etter 50-60 minutter fra startstedet, etter 2,1 km og nesten 350 høydemeter stigning. På utsiden av en høyresving, rett nedenfor den nest øverste tremasten, er det nå bare rester etter et knust minnesmerke over jenta Maria Jasmina Santana Alonso, som døde her i august 1990.

Fra passet er det et fantastisk panoramaskue nordover, der ikke minst hele Tenerife sees utbrettet i klart vær, med Teide mot venstre. Man skimter også så vidt den nordligste delen av Chico-stranden. La Aldea-turen krysser fjellryggen lengst bak på den andre siden av dalen. Man skjønner straks at mye stigning venter om El Albercón på nordsiden er målet for dagens tur. I dalen ligger det ellers mange gamle forlatte bosteder og dyrkede terrasser, blant annet Zamora.

Minnessten
Minnesteinen langs stien rett etter startstedet.

Stien fra passet starter ned den venstre dalsiden, men krysser dalbunnen langt nede. Den starter med 16 korte svinger, før en 300 m lang hyllesti fører bort til stien, som videre i Z-svinger fortsetter ned til dalbunnen. Rett etter elveleiet er krysset, kommer man til et skiltet stidele etter 4 km fra Tasartico, på omtrent 230 høydemeter, på omtrent samme høyde som startpunktet (se bilde). ”S-79 Playa Guigui 1,2 km” peker på stien rett ned mot strandområdet, mens den brede stien ”S-79 La Aldea 12,0 km” fortsetter rett frem.

Direktestien mot Playa Guigui fører jevnt nedover siden til elveleiet, som følges i vel 100 m.

panoramaskue mot nord
Fra det 563 m høye passet Degollada de Aguas Sabinas er det panoramaskue mot nord.
Tasartico-dalen
Tasartico-dalen sett fra stien S-79, med byen øverst til venstre og startstedet nede til høyre.

Følg så en grussti til høyre og gå på høyre side av et nå tilsynelatende fraflyttet steinhus,  der det er skiltet videre ned mot Playa Guigui. Stien passerer straks et neste steinhus og rett nedenfor det skiltede stidelet ”Playa Guigui 55 m”, med bare 300 m ned til stranden. Her er det oppover skiltet ”Tasartico 5,9 km”, som følges etter at strandbesøket av kortere eller lengre varighet er over og man først har valgt Zamora-avstikkeren. Stien ned til stranden krysser først elveleiet, passerer så gjennom en kort bambussivtunnel og nedsiden av et hus, og videre ned en liten kløft til steinstranden Playa Guigui Grande.

Lavvann heter på spansk bajamar, og det er to tidspunkter i løpet av døgnet at den lave vannstanden innen et tidsvindu på et par timer tillater å runde odden Punta Guigui over til sandstranden Playa Guigui Chico (se bilde). Tidspunktene står hver dag på værsiden i de kanariske avisene La Provincia og 7Canarias. Grande betyr stor, chico betyr liten, men dette passer ikke med strandstørrelsen. Årsaken til navnet ligger i størrelsen på dalene, som fører ned til de respektive strendene.

Zamora-avstikkeren
Som et alternativ til direktestien, anbefaler vi en bare 3 km lang avstikker på den skiltede stien mot La Aldea oppom Zamora-området. Den svinger først inn i den lille nabodalen Barranco del Junco, med noen terrasser og restene etter en gammel steinbygning. Junco betyr siv. Den krysser elveleiet to ganger, før den vakkert fører ned i hoveddalen og krysser denne rett før skiltet Barranco Guigui Grande på 103 m, med stiskilt i tre retninger: ”La Aldea 11,0 km / Playa Guigui 1,0 km / Tasartico 5,0 km”. Stien til venstre mot Playa Guigui fortsetter over på venstre side av dalen på en bred og lettgått sti, ned til det skiltede stidelet ”Playa Guigui 55 m”, der man møter direktestien fra Tasartico, bare 300 m fra strandområdet.

Før turen ned dalen til Playa Guigui, bør man også få med seg en avstikker på bare 2 km tur-retur langs stien opp til og litt forbi Zamora. Den krysser elveleiet og fortsetter opp på en terrasse med restene etter et gammelt steinhus på snaue 200 høydemeter. Dette er et anbefalt rastested, med vakker utsikt både oppover og nedover dalen (se bilde) – sannsynligvis helt alene i en majestetisk natur.

Fortsett stien videre tilbake over på venstre side av elveleiet ved en neste gammel bygning med et lite vannbasseng og opp på en grusterrasse, med et nytt stiskilt. Stopp her, med Grande-dalen i svinger videre oppover – om ikke dagsturen videre til El Albercón / La Aldea er på programmet. Følg nå stien tilbake ned dalen til Playa Guigui, forbi de to nevnte stidelene.

Zamora – Barranco Guigui Chico – El Albercón (9,5 km)
Turen videre nordover mot La Aldea følger S-79 oppover på høyre side av en liten sidedal og svinger så over mot venstre. Etter 700 m sti og 150 høydemeter stigning er det i et stidele etter 6,5 km fra Tasartico to muligheter videre til La Aldea. Hovedstien er skiltet ”La Aldea (por Guigui Chico) 9,5 km”, mens et langt mer krevende alternativ videre oppover Grande-dalen er skiltet ”La Aldea (por Medialuna) 11,5 km”. Medialuna er et gammelt lite småbruk langt oppe i Barranco Guigui Grande, som sammen med to andre småbruk ble fraflyttet for noen år siden.

Stidelet
Stidelet med La Aldea-stien via Zamora rett frem og direktestien til Playa Guigui nedover siden til venstre,
La Aldea-stien
La Aldea-stien passerer dette steinhuset i Zamora-område, sett oppover Barranco Guigui Grande-dalen.

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Karta

FAKTA OM TUREN:

• 14 km / 6 – 7 timer / 1000 høydemeter oppover og nedover Startsted: Tasartico, etter 6 km på sideveien GC-204
  • Turmål: Zamora og Playa Guigui
  • Ingen bussforbindelse. Egen bil.
  • OBS: Turer i dette området krever at man har gode turbein, starter tidlig og har med nok drikke og solbeskyttelse.

For turen videre, henvises til turbeskrivelsen fra den omtalte nettsiden til Dag & Natt. Sti S-79 er imidlertid grei følge, skiltet som den er der det er nødvendig. Den passerer et fremdeles bebodd sted oppe i Barranco Guigui Chico og fortsetter i jevn stigning over det 685 m høye passet Degollada de Peñon Bermejo. Fortsett ned dalen til stien kommer ut til en smal asfaltvei ved Cuermeja-bebyggelsen. Veien følges rett nedover siden i 1,2 km, ned til tettstedet El Albercón, rett ved Km 32 på GG-200. Det er her skiltet 2,2 km til sentrum av byen La Aldea de San Nicolas, men det er bare 500 m til La Hoyilla Hostel – La Aldea, der man på greie dobbeltrom overnatter for 40 euro, med frokost inkludert. Langs veien passeres den lokale Restaurante Sun Terraza, der man får seg en utmerket middag etter dagens langtur. I sentrum av La Aldea er det taxiholdeplass, med 15 km tilbake til Tasartico dagen etter.

GOD TUR på vestkysten!

Restaurante Sun Terraza
Restaurante Sun Terraza bare 200 m fra La Hoyilla Hostel byr på god middag i et lokalt miljø.