Nord for Roque Nublo

– Cruz de Timagada Degollada de la Cumbre La Culata

Fra den travle parkeringsplassen La Goleta ovenfor Ayacata går hundrevis av turister daglig den litt over én kilometer lange turen opp til guanchenes hellige fjell, den kjente monolittformasjonen Roque Nublo. Navnet nublo kommer av nubloso, som betyr overskyet eller tåke – en ganske beskrivende betegnelse. Stadig hyllet inn i tåkeskyer ser man da nemlig ingenting av det fantastiske rundskuet. På nordsiden av Roque Nublo starter det største dalføret på vestsiden av øya, Barranco de Tejeda. Innerst i denne dalen, ved foten av Roque Nublo, ligger den idylliske landsbyen La Culata, der den 5 km lange bilveien GC-608 fra Tejeda ender.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Vakre Roque Bentayga i kveldslys, fra stien mellom La Culata og Cruz de Timagada.

Månedens tur er svært variert. Den går fra Cruz de Timagada (1285 m) på høydedraget  Lomo las Moradas via bunnen av dalen Barranco de Tejeda (1020 m) opp den motsatte dalsidan til Degollada de la Cumbre (1570 m). Turen går så ned i dalen igjen til landsbyen La Culata (1220 m) og tilbake til startstedet. Hele runden er på 10-11 km, men den kan kortes ned til vel halvparten ved å følge bilveien direkte til La Culata, der turen krysser denne, 900m før La Culata. Det anbefalte turkartet har stiene tegnet inn.

Buss 18 mellom Maspalomas og Tejeda passerer Cruz de Timagada 3-4 ganger daglig i hver retning, men langt det enkleste er egen bil til der det ved Km-9 på GC-60 mellom Ayacata og Tejeda tydelig er merket Cruz de Timagada, med greie parkeringsmuligheter.

Cruz de Timagada – GC-608  (3,2 km).

Følg en bred og bratt gangvei i vel 50 m opp til Cruz de Timagada, en stor steinbelagt plass med to trekors, det ene fra 1915. Det er vid utsikt i alle retninger, med Roque Nublo rett opp. Videre nordover høydedraget er det skiltet ”El Espinillo / El Chorrillo”, to små landsbyer nede i dalen vest for klippen Roque Bentayga.

Følg i stedet stien skiltet ”S-82 La Culata / Tejeda”. I stidelet etter 400 m følges stien til venstre ned mot Tejeda. Rett frem er det skiltet ”La Culata / El Nublo” – tilbaketuren følger denne stien. Det er stedvis bratt nedover, inn i en liten sidedal med et grønt gjerde, med utsikt mot skole og fotballbane i byen Tejeda langs GC-60.  I et stidele ved et lite brønnlokk følges den brede gangveien ned til venstre. Man kommer rett etter ned på enden av en bilvei, der skiltet ”PR GC-80 Tejeda” peker videre ned mot dalen.

Etter 2 km og 260 høydemeter er man nede i dalbunnen. Følg skiltet ”PR GC-85 La Culata 1,9 km / Roque Nublo 5,5 km” oppover dalen. I et veidele tar  man etter 100 m til venstre over elveleiet og etter nye 100 m opp en sti til venstre, markert med en gul stolpe.

Nesten oppe på den lokale La Culata-veien GC-608, står skiltene ”S-85 La Culata / Roque Nublo” og et annet ”S-85 Degollada de la Cumbre”. Etter 3,2 km er man oppe på denne veien etter snaue 200 høydemeter. Med friske turbein fortsettes stien ”S-85 Degollada de la Cumbre 2 km” videre rett opp siden, med vel 350 høydemeter stigning i vente. Alternativet er det langt kortere turvalget å følge veien i 900 m direkte til La Culata.

Buss 18 går 3-4 ganger daglig mellom Maspalomas og Tejeda.
Kanskje høydepunktet på turen, der den eldgamle vannledningen ned til La Culata krysses.
Fra høydedraget med Cruz de Timagada ser man sørover rett opp mot Roque Nublo.
Mat og drikke smaker godt på Bar Roque Nublo i La Culata, innerst der sideveien fra Tejeda ender.
Fantastisk utsikt mot byene Tejeda og Artenara (bakerst til venstre) nær Cruz de Timagada.
GC-608 – Degollada de la Cumbre – La Culata  (4,5 km).
S-85 passerer etter 200 m en rund vanntank og følger en asfaltvei i 200 m, før turen fortsetter på en bred og stedvis steinsatt sti, markert med et par gule stolper. Det er vid utsikt ut over dalen.

Etter vel 1 km fra GC-608 fører en 100 m lang sidesti ut til venstre til to tydelige huler, med en tredje bak, som er kjempestor. Utsikten åpner seg mer og mer fra stien, som i slakere stigning fører opp til et dele med fire stier. Fortsett her rett frem, til et skiltet stidele etter bare vel 50 m, og kun 500 m fra Degollada de la Cumbre.

I stidelet starter stien ”S-82 La Culata 2,1 km” mot høyre, men ta først avstikkeren på en steinsatt sti i svinger opp til Degollada de La Cumbre på 1570 m. Her krysser en av hovedstiene på øya, bare 30 m før Km-2 på bilveien GC-150. Det er pilegrimsruten tvers over øya, her skiltet”S-50 Cruz de Tejeda 2,7 km” nordover og ”S-50

Llanos de La Pez 2,6 km / Tunte” sørover. Fra den motsatte siden av veien er det panoramaskue nordøstover, mot blant annet Las Palmas.

Fra stien ned mot La Culata ser man rett over mot Roque Nublo, med toppen El Montanon til venstre. S-82 starter som en steinsatt sti, men blir så en bred hyllesti under et gammelt vannrør etter 300 m. Stien fører inn i en liten sidedal med løvskog og forbi infotavlen ”The springs of La Culata”. Den fører så stedvis bratt ned til huset La Palmita, ved enden av en bratt sementvei. Etter 200 m fortsettes på asfaltvei ned til høyre og på en like bratt bakke ned til en gangvei skiltet ”S-82 La Culata / Tejeda”.

Den fører inn på en bratt murvei ved et hvitt murhus. Ta her ned til venstre på en smal sementvei og på sementtrapper ned til venstre ved en gul stolpe mellom husene, ned på bilveien innerst i La Culata på 1220 m, mellom bar Restaurante Los Pasitos og Bar Roque Nublo. Her er det oppover skiltet ”S-70 La Goleta / Roque Nublo” og nedover ”S-85 Tejeda”. Ved snuplassen for buss 305 – med bare én avgang ved 17-tiden – står infotavlen Feria Equina de La Culata, samt oversiktskart med fem inntegnede ”Rutas circulares por La Culata de Tejeda”.

La Culata – Cruz de Timagada  (2,2 km).

Etter mat og drikke, på kanskje Bar Roque  Nublo som førstevalget på grunn av utsikten – ikke minst rett opp mot Roque Nublo – er det en grei og lett tur tilbake til Cruz de Timagada. Ved nedkjørselen skiltet Parkering er det skiltede turmuligheter i alle retninger: sørover ”S-70 La Goleta 2,0 km / Roque Nublo 3,7 km” – østover ”S-82 Degollada de La Cumbre 2,6 km” – nordover ”S-85 Tejeda 3,5 km” og vestover ”S-82 Cruz de Timagada 2,2 km”. Det er denne siste muligheten denne turen følger.

Turen mot Timagada starter ned en bratt sementvei og en steinsatt sti, før elveleiet krysses etter snaue 200 m på en murbro over elveleiet. Den brede stien videre bortover dalsiden krysser en sementvei og passerer infotavlen ”El almendrero og El carbonero”. Strekningen byr som en fin avslutning, på vidt utsyn over hele det kjempestore Barranco de Tejeda-dalføret.

GOD TUR!

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.