Fataga – Arteara – Faro de Maspalomas

Oktoberturen startet i havneområdet Pasito Blanco rett vest for Meloneras Golf og fulgte kysten til Maspalomas-fyret, med det vernede våtmarksområdet La Charca rett innenfor. Turen fulgte så S-54 Maspalomas-Fataga-Tunte 6 km oppover dalen til steinbruddet rett nord for El Lomo langs GC-60, det nordligste tettstedet ovenfor motorveien GC-1 i Maspalomas. Denne turen følger S-54 sørover dalen Barranco de Fataga mellom den idylliske byen Fataga og Maspalomas-fyret. Sannsynligvis har du stått på utsiktsplattformen Degollada de las Yeguas på biltur innover øya, rett før de smale og bratte svingene ned i Fataga-dalen og sett en grusvei langt nede i dalbunnen. Fra dette ståstedet ser nok denne turen lang og kjedelig ut – men det gjelder særlig den midtre delen av turen, den 10-11 km lange støvete grusveien sørover dalen fra Arteara mot Maspalomas. Turen er godt skiltet og merket med stolper.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Mellom Fataga og Arteara,
Fra turen mellom Fataga og Arteara, mot den 1111 m høye ambolttoppen Roque Almeida, se Tur 4.4 i vår turguide.

Startstedet Fataga er en utrolig idyllisk by, en av de vakreste på øya. Turen ned til fortidsbyen Arteara – vernet som en Zona Arqueológica – går for en stor del i et kulturlandskap med noen store gårder, omgitt av høye topper på begge sider. Arteara har så absolutt en spennende historie å by på, med mange infotavler og en Necrópolis, en gammel begravelsesplass. Grusveien videre følger en dal med bratte dalsider – og avslutningen langs det steinsatte elveleiet ned til Maspalomas-fyret er lettgått, med lite folk på en del av øya, som ellers preges av masseturisme.

FAKTA OM TUREN:

• Fataga – Arteara – Faro de Maspalomas. Lang og variert tur nedover fataga dalen til sjøen
  • 22km / 6-7 timer/ 650 høydemeter nedover, 50 høydemeter oppover
  • Startsted: Landsbyen Fataga ved km 33 på Gc-60
  • Turmål: Maspalomas-fyret
  • Buss 18 eller / taxi til Fataga
På vei ned mot Fataga
På vei ned mot Fataga-dalen ved Arteara, der dalbunnen med GC-60
krysses
Turen er merket med gule stolper

Turen er merket med gule stolper og godt skiltet som S-54. I bakgrunnen dalsiden der vår Tur 3.4 fra Tunte kommer ned siden mot Arteara.

Grusveien benyttes også av syklister

Grusveien benyttes også av syklister – men også støvende jeepsafari-
kolonner

Pass bare på solbeskyttelse og nok drikke, for turen er lang, uten serveringsmuligheter underveis. Dermed er det bare å si GOD TUR – der du neppe møter mange til fots. I den nederste delen av dalen møtte vi forresten en del unge joggere på treningstur. Nasjonalitet? Selvsagt norske alle sammen .

Fataga – Arteara (5 km)

Buss 18 går fra Maspalmoas til Tunte (San Bartolomé) via Fataga, stort sett med to morgenavganger: 08.00 og 09.30 – men sjekk på aktuell turdag. Ta tid til å oppleve Fataga, med sin lille bebyggelse omkring kirkeplassen. Fataga ligger på 600 m – og dermed venter mange høydemeter nedover på dagens tur. Ved kirkeplassen er det noen barer og restauranter.

Følg bilveien sørover i 200 m til første sidevei fortsetter rett frem i en sving etter en bensinstasjon. Den fører til Cementerio – byens gravsted. Den lokale bilveien passerer noen små og større gårdseiendommer, blant annet etter omtrent 600 m Finca Britannica på høyre side. Her har Rambling Roger bodd med sin kone Eileen i snart 20 år, mannen som ajourfører det anbefalte turkartet og som kjenner turøya Gran Canaria bedre enn noen annen..

Fataga-dalen er her ganske bred, med stupbratte dalsider på begge sider. Vår Tur 3.4 i ”Turguide til Gran Canaria Sør” følger ryggen på høyre side fra Tunte til pyramidetoppen mot sørvest, Cañada de Geuco på 871 m. Stien kommer ned i skaret Degollada del Garito rett før toppen, der man skimter to-tre pinjetrær. Rett opp til venstre ligger den 1111 m høye ambolttoppen Roque Almeida, omtalt som en avstikker på vår Tur 4.4 i samme bok. Der asfaltveien etter 900 m fra Fataga svinger inn til kirkegården, fortsettes rett frem på en grusvei, skiltet Arteara og Maspalomas. Den fortsetter inn på en bred sti ned til en neste grusvei, der man tar til venstre over et lite høydedrag, forbi porten til en stor gå gårdseiendom under den bratte dalsiden.

Det blir mer og mer utsyn sørover, særlig fra den brede stien som fører ned siden til hovedveien, med to kamelsafari-anlegg. Stien kommer ned på GC-60 200 m før Arteara ved Km 37 etter 5 km fra Fataga og med 17 km videre ned til Maspalomas. Gå 100 m langs veien ned til en bussholdeplass og ta inn til høyre ved Camel Park. På et skilt står det at Arteara ligger på 344 m.

Tilbakeblikk fra grusveien

Tilbakeblikk fra grusveien oppover mot fjellene, med Fataga-dalen til høyre.

Arteara – Maspalomas (17 km)

Ved inngang til Caserío de Arteara (caserío betyr en amling hus) er det satt opp diverse infotavler, som omtaler Necrópolis og besøkssenteret Centro Interpretación Necrópolis Arteara. Veien passerer noen gamle bygninger, der stedets interessante historie fortelles, og ender etter 600 m på en snuplass med to sementerte gangveier videre. Den rett frem er stengt med kjetting, men gå den til høyre og ta til venstre på forsiden av den hvite ”museumsbygningen”.

Man kommer raskt inn på en bred grussti, som passerer tre infotavler om vegetasjon, geologi og fauna. I et stidele følges Tramo B på 250 m til venstre, forbi et utsiktspunkt, mens Tramo C på 400 m mot høyre passerer gamle gravplasser – stedets Necropólis – tilbake til Arteara-veien. Det nevnte utsiktspunktet er inngjerdet på en liten kolle, med infotavler om Barranco de Fataga nedover og La Necropólis oppover i den brunrøde steinura – som bør oppleves.

Fortsett forbi skiltet Fin de recorrida, der man forlater den arkeologiske parken. Følg grussti opp til grusveien mellom Arteara og Ayagaures (GC-602) etter 1 km fra Arteara og med Maspalomas 15,5 km videre sørover langs grusveien. Etter 600 m er det en kort sidevei opp til et lite hvitt murhus ved en vannrenne, som her forsvinner inn i tunnel. Et passende rastested!

Etter 1 km på grusveien fra Arteara-stien kommer man til et veidele, der det nedover grusveien er skiltet mot Maspalomas. Veien til høyre fortsetter til Ayagaures, startstedet for neste Dag & Natt-tur.

Nyt utsikten når den støvete grusveien fortsetter via noen svinger ned mot dalen, der noen gårdseiendommer i Gitagana passeres. Innerst i dalen etter halvannen km fra veidelet krysses et elveleie, med husene i Guajafa oppe langs en sidevei skiltet blindvei. Utsikten her er ganske vid, blant annet opp til Mirador de las Yeguas oppe på den motsatte dalsiden.

Nå følger mange km på en heller kjedelig grusvei, men fokusér på naturen omkring, med små og store topper og bratte dalsider. Veien fører over et lite høydedrag før den fortsetter ned i dalbunnen, med en liten snuplass, og skilt videre mot Maspalomas. Nå følger veien dalbunnen, for det meste på venstre side, men også med en strekning på høyre. Man krysser etter hvert under en strømledning tvers over dalen, ovenfor steinbruddet. På venstre side ligger en imponerende akvedukt bygget inn i bergveggen. Man ser opp til Fataga-veien og kommer ned til innkjørselen for steinbruddet. Rett nedenfor fortsettes en bred grusvei videre sørover til Maspalomas, der turen gjennom Barranco de los Vicentes kommer ned fra høyre fra Ayagaures-området. Asfaltveien opp siden til venstre fører opp til El Lomo på GC-60.

Grusveien passerer under motorveien GC-1 (skiltet) og videre på en steinete sti under en neste vei. Fortsett langs det støpte elveleiets venstre side forbi idrettsbaner og et pariserhjul. Følg skilt og stolper over på høyre side og kryss en sidekanal på bro. 700m ovenfor fyret, ved det severdige våtmarksområdet La Charca, står startskiltet på S-54 etter 17 km fra Arteara (og 22 km fra Fataga). Taxi og busstasjonen finnes et par gater mot høyre – dessuten steder for velfortjent mat og drikke etter en ganske lang tur!

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.