Santa Lucía runden

– når været er bra

Den 12 km lange runden vi har beskrevet er bare én av mange turmuligheter i området. Beregn 4-5 timer gangtid. Vær klar over at det kan være vanskelig å orientere seg på høydedraget med sine mange stier – med få skilt og lite merking i alle retninger – i tåkete vær. Dette er så absolutt en godværstur – slik at også utsikten kan nytes.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Nydelig vegetasjon
Nydelig vegetasjon langs stien mellom Cruz de Siglo og Guayadeque-høydedraget.
Utsikten vestover fra Cruz de Siglo, mot Santa Lucía og Tunte
Cruz de Siglo
Cruz de Siglo med korset på toppen – og noe av utsikten sørover.
Fra Cruz de Siglo følges det jevnt skrånende høydedraget nordover mot Guayadeque-dalen

Santa Lucía ligger på 685 m langs GC-65, snaue 7 km øst for San Bartolomé, eller Tunte som byen nå egentlig heter. Det er enklest å benytte egen bil, men om man er tidlig oppe og tar Buss 18 ved Maspalomas-fyret 08.00, rekker man Buss 34 fra Tunte til Santa Lucía 09.30. Sjekk selvsagt rutetidene for aktuell turdag, og også når man må være tilbake i Santa Lucía for å ta korresponderende busser tilbake til sørkysten.

Santa Lucía – Cruz de Siglo  (2,5 km).  Startstedet er torget med P-plasser i Santa Lucía, rett nedenfor den vakre bykirken. Det anbefales å besøke kirken, plassen omkring og torget med blant annet sine mange statuer. På torget ved kirken er det skiltet ”S-40 Tunte 4,5 km” mot vest og ”S-47 Fataga 6,0 km” mot øst. Disse turene inngår i trebyers-turen Fataga – Santa Lucía – Tunte, som vi skrev om i Dag & Natt februar 2016.

Nordover peker ”S-40 Temisas / Agüimes 14,5 km” inn på en asfaltvei bak torget, skiltet til El Valle og El Mundillo. Følg denne veien. På samme sted står også treskiltet Cruz de Siglo, som er et fantastisk utsiktspunkt på 966 m øst for byen, og som i seg selv er et alternativt turmål, om man ikke ønsker gå hele runden.

Følg asfaltveien oppover i 400 m til et skiltet veidele, der et treskilt til høyre peker mot El Valle og Cruz de Siglo og til venstre mot El Lomito. Turen kommer ned denne siste veien etter en opplevelsesrik runde, med ikke minst mye vakker utsikt. Følg veien mot El Valle, som man er inne i etter bare 150 m, med to steder (molino) som lager en malt melblanding (den kjente gofio) og olivenolje (aceite), som Santa Lucía-området er spesielt kjent for.

Følg den smale sementveien gjennom byen, skiltet mot Cruz de Siglo. Veien fører opp på en grusplass på venstre side av vannreservoaret Deposito de Agua Portable, og fortsetter på en kjerrevei over en dyrket slette. Den fortsetter som en bred Camino Rural-sti ved foten av Cruz de Siglo i svinger opp siden, med etter 200 m en skiltet, bratt sidesti ut til Cueva de La Luna.

Restaurante Mirador Santa Lucía.
Etter turen anbefales Restaurante Mirador Santa Lucía. Her starter også den 4,5 km lange S-60-stien til Tunte.

Stien er lettgått og passerer over et lyst rasområde opp til et stidele, der det går en 200 m lang sidesti ut til Cruz de Siglo med korset, etter vel 2,5 km fra torget i Santa Lucía. Her venter et fantastisk rundskue, mot blant annet Amurga-ryggen mot sør, San Bartolomé-ryggen mot vest og La Cumbre-ryggen med Pico de las Nieves mot nord.(

Cruz de Siglo – hovedstidele  (3,4 km).  Stien videre opp i høyden går delvis på en steinsatt sti og delvis på bart fjell, og er bred og lettgått. Den krysser en større og en mindre dal, før den kommer bort til et stidele etter vel halvannen km fra Cruz de Siglo, på 970 moh. Fra dette stidelet ser man nedover mot bilveien GC-550 mellom byene Santa Lucía og Temisas, og bak denne 914 m høye Montaña Teheral.

Nå venter nesten 400 høydemeter jevn stigning om man vil til det øverste punktet mot Guayadeque-dalen – og det kan så absolutt anbefales, om været er klart, og man har tid og spreke turbein. Landskapet preges av grønne busker og stedvis store mengder hvite margeritter i vintermånedene. Underveis tar stier av mot høyre, og det er stadig utsikt mot sørøstkysten, med byene Agüimes og Ingenio og 199 m høye Montaña Arinaga nord for alle vindmøllene.

Det første stidelet er etter 700 m og på 1060 moh, der en smalere sti fører ned mot landsbyen Temisas. Det neste stidelet er 400 m senere og på 1100 moh, der det til høyre er skiltet ”S.L.2 Guayadeque”. Fortsett videre på en smalere sti opp siden, forbi en stolpe som markerer grensen for verneområdet Reserva Natural Especial Los Marteles. Utsikten blir stadig mer imponerende vid.

Fra stien mot Guayadeque-dalen kan man følge en nydelig sti på høydedraget ned til Agüimes.
På kanten mot Guayadeque-dalen venter en fantastisk utsikt nordover.
På vei tilbake mot Santa Lucía en vakker februar-ettermiddag.

Det neste stidelet er på 1250 moh, og omtrent 800 m etter det skiltede og er et hovedstidele, markert med to hvite malingflekker og en liten steinvarde på en stor stein. Stien til venstre fører nemlig tilbake til Santa Lucía, mens den til høyre fører opp på toppen mot Guayadeque, en til sammen 2 km lang avstikker, som ender på vel 1300 moh.

Avstikkeren til Guayadeque-utsikten  (2 km).  Den følger en bred sti jevnt opp siden, med mer og mer utsikt. Før stien kommer opp i et lite skar, som domineres av en brunrød berggrunn, går den langs en lang steinmur. Den runder østsiden av en kolle og kommer opp i et kryss med fire stier. Stien til venstre fører opp på toppen av kollen, stien ned til høyre til der stien fra Cuevas Bermejas i Guayadeque-dalen kommer opp på ryggen, mens stien rett frem går videre innover ryggen mot nordvest. Glem ikke å nyte utsikten i alle retninger før turen ned til Santa Lucía, ikke bare mot høydedragene omkring, men også mye av sørøstkysten.

Ned til Santa Lucía  (4 km). Fra det nevnte hovedstidelet følges en bred sti nedover et jevnt skrånende terreng. Langs stien er det et og annet gammelt blåmerke og noen piler. Stien svinger ned i en liten dal rett før et lite skar på 1115 moh, der utsikten vestover åpner seg etter omtrent 1 km fra stidelet. Fra skaret går det også en smalere sti oppover mot høyre, men fortsettelsen ned til Santa Lucía er en bred sti, som i svinger fører nedover siden.

Stien er bred og vakkert oppbygd og passerer på venstre side av et enslig beliggende hus nede i dalen på en kolle med palmer. Følg i et par stideler blå piler til høyre, der stier tar ned til venstre. Stien krysser en dal og følger høyre side av hoveddalen med mange palmer, på nedsiden av et gammelt steinhus.

Fortsett inn på gangvei ut mot høyre, på nedsiden av et bolighus med grønn port og et par andre hus. Den passerer forbi et lite vannbasseng og fører inn på brostensgatesystemet i El Lomito, forbi skiltet Molino de Jose Pérez. Gå ned bratt gate til venstre for nummer 7, ned på en asfaltvei ut av byen og som snart passerer kjente trakter, nemlig sideveien til El Valle. Da er det bare 400 m ned til torget i Santa Lucía. Interessant runde – ikke sant?

GOD TUR Anita & Birger

Santa Lucia

Sendero Guayadeque

Restaurante Mirador Santa Lucía

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 11)