Barranco Azuaje

– den villeste dalen på Gran Canaria

Midt på nordkysten av Gran Canaria ligger byene Firgas og Moya på hver sin rygg. Mellom dem går det en lang dal, som starter helt oppe ved byen Valleseco, og som munner ut på nordkysten ved byen San Andrés. Dalen er øverst og nederst ganske bred og endrer navn underveis, blant annet som Las Madres og Guadalupe. Men i noen få kilometers lengde mellom Firgas og Moya fremstår den som en trang V-dal med stedvis stupbratte dalsider, under navnet Barranco Azuaje. Navnet har den etter Francisco de Azuaje, som drev en sukkermølle i den øvre delen av dalen. Hele runden vi har beskrevet, er cirka 10 km.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Firgas er verd et besøk, her i den kjente gaten med øyenes relieff og 22 byvåpen.

Firgas. Startstedet for turen er Firgas på vel 500 meter, en vakker by som i seg selv er verd et besøk. Det skyldes både beliggenheten med en vid utsikt over nordkysten og de to bygatene Calle Leon y Castillo og Paseo de Gran Canaria, med henholdsvis store relieffer av alle de sju kanariøyene og et rennende fonteneanlegg med alle øyas 22 byvåpen på husveggene og vakre keramikkbenker.

Ulempen med denne turen er at det er vanskelig å nå Firgas på dagstur fra sørkysten uten bruk av egen bil. Buss må man i tilfelle benytte via Las Palmas.

OBS: Det renner alltid vann i Barranco Azuaje, noe som gjør at dalen har en meget tett vegetasjon. Den fremstår dermed som en kronglete, kanarisk jungel. Dette spesielle området ble naturreservat i 1994.

Fra en ikke gjenvokst del av Barranco Azuaje.

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Vi beskriver en runde som to steder krysser dalen på en grei sti, men turen på nesten 2 km langs dalbunnen  er en utfordring, der det på to steder er lagt ut tau for å passere bratte skrenter på 3-4 og 8-10 meter. Det anbefalte kartet “Tour & Trail” bør medbringes på turen.

Balneario de Azuaje. På krysningspunktet nærmest Firgas ligger de forfalne restene etter et kursted bygget i 1868. Opphavet er det spesielle kjemisk sammensatte vannet, som en gjeter av egen erfaring kunne fortelle hadde diverse helsefremmende virkninger. Dermed ble det ved helsekilden Fuente Santa bygget et anlegg med alle fasiliteter, beregnet på rike europeiske borgere, som på slutten av 1800-tallet hadde fått øynene opp for ikke minst Gran Canaria. Hotellet hadde 16 rom, med plass til 30 personer. Det ble også et populært mål for bryllupsreiser – inntil det ble stengt i 1938.

Startstedet er kirkeplassen Plaza de San Roque i Firgas, med infotavle ved utsiktspunktet Mirador Plaza de San Roque. Følg bygaten vestover. I en venstresving bak nr. 28 kommer en sti opp siden via en bratt sementvei, skiltet Barranco de Azuaje / Barranco de las Madres. Dette er direktestien opp fra Balneario nede i dalen – og er et greit og kortere alternativ tilbake til Firgas, om man finner turen gjennom Barranco Azuaje for utfordrende.

Fortsett veien langs utkanten av bebyggelsen forbi infotavlen Las Madres med panoramabilde, ut av byen forbi fotballbanen Estadio Domingo Ponce ved Km-1 på GC-305.  Følg sidevei skiltet Bco. de Guadalupe ned til høyre og rett frem

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

forbi murbygningen med navnet El Trapachillo, til man like etter, ved eiendommen Buzon, følger en sti skiltet ned mot Reserva Natural Especial de Azuaje. Den kommer snart ut på en gårdsvei som følges i 200 m, til man før et jorde ved et stort eukalyptustre tar en skiltet sti til venstre mot dalbunnen.

Den fører ned til et stidele, der stien mot høyre er uskiltet – men dette er stien som fører opp og ut av Barranco Azuaje etter å ha fulgt dalbunnen. Ta her først stien til venstre skiltet Bco. de Guadalupe. Vegetasjonen blir stadig tettere. Bekkeleiet krysses på en enkel trebro etter 2,4 km og 150 høydemeter nedover fra Firgas. God sti følges oppover dalsiden mot Moya forbi eiendommen La Cueva, med hundeburet til Johnny Be Good. En smal bilvei fortsettes videre opp til en asfaltvei ved en trafokiosk, etter snaue 600 m fra dalbunnen.

Asfaltveien følges nå nordover med vid utsikt over mot Firgas-området, forbi den interessante infotavlen “La Figura de Doramas”. Rett før veien fører inn i byen Carreteria ved Moya, tar man ned en sementvei skiltet Camino La Fuente. Den fører snart inn på en sti, den første delen slakere, den siste delen stedvis temmelig bratt, forbi et par utsiktspunkter. Den kommer ned til et skiltet stidele i dalbunnen, oppover stien man har kommet Camino Doramas / Carreteria og oppover dalen Barranco de Azuaje.

I stidelet 2 km sør for Firgas, på vei ned mot Barranco Azuaje.

Før man eventuelt tar turen oppover dalen, MÅ man ta avstikkeren ned til det gamle Balneario-anlegget. Først passeres en stor steinsatt plass etter 200 m, før man kommer til spahotell-restene etter nye 200 m. Infotavler forteller stedets interessante historie. Dersom man ønsker å avslutte turen ved å ta den korte direktestien opp siden til Firgas, finner man stien bak hjørnet til høyre for murbygningen.

Barranco Azuaje. Fra det nevnte Camino Doramas-stidelet følges den tettvokste dalbunnen langs bekkeleiet, på en sti som går noe på den ene, noe på den andre siden av bekken. Man passerer en murbygning etter 800-900 m fra stidelet. Vel 300 m senere er det lagt ut tau når man først må ned en skrent på 3-4 m og rett etter opp en neste skrent på 8-10 m. 200-300 m senere forlater man dalbunnen på en god hyllesti jevnt oppover venstre side av dalen, til den etter 700-800 m er oppe i stidelet man passerte tidligere på turen, med kjent retur tilbake til Firgas.

Balneario de Azuaje – slik det en gang så ut. I dag er det bare ruiner igjen .

Firgas

Moya

Ravinen "Barranco Azuaje"

Start platsen vid kyrkan i Firgas

Balnerario Azuaje

Vei Gc-305

Error, group does not exist! Check your syntax! (ID: 11)