Fra Ayagaures via

Barranco de los Vicentes

til Maspalomas fyret

En ganske variert tur vest og nord for Maspalomas

November-turen fulgte S-54 gjennom dalen fra Fataga til Maspalomas-fyret via arkeologisk interessante Arteara, en 22 km lang tur for en stor del på en grusvei gjennom Fataga-dalen. Den sørligste strekningen er starten på pilegrimsruten Ruta Jacobea tvers over øya, mellom Maspalomas i sør og Galdár i nordvest – over Tunte og Cruz de Tejeda. Jacob blir regnet som pilegrimsapostelen til Jesus, og det kjente pilegrimsmålet på fastlands-Spania – Santiago de Compostela – er oppkalt etter nettopp Sankt Jacob. Det synes som om det er usikkerhet om Ruta Jacobea fulgte S-54 mot Arteara sør for Fataga og der tok stien bratt opp på fjellryggen vest for Fataga-dalen til Tunte (vår Tur 3.4 i Turguide til Gran Canaria Sør) – eller dagens tur gjennom Barranco de los Vicentes til Ayagaures og deretter S-57 videre opp til Tunte.

Tekst&Foto: Anita&Birger Løvland

Fra utsiktspunktet på GC-503

Fra utsiktspunktet på GC-503 nordover mot Ayagaures-området med de to demningene.

FAKTA OM TUREN:

• 117 km / 6 timer / 200 høydemeter oppover, 500 høydemeter nedover
  • Startsted: Ayagaures. Km 9 på GC-504 i dalen / Km 14 på GC-503 over Monteleón-høydedraget
  • Turmål: Maspalomas-fyret
  • Ingen buss. Drosje eller egen bil til Ayagaures.
kirken i Ayagaures

Turen starter rett ved kirken i Ayagaures og krysser demningen til Embalse de Ayagaures.

Det er mange oppdemmede vann på Gran Canaria – faktisk så mange at øya sies å være den mest vannrike øya i hele verden i forhold til størrelsen. Embalse de Ayagaures er et av dem, og kan romme 1,4 millioner m3 vann. Rett ovenfor ligger Embalse de Gambuesa med en kapasitet på 2 millioner m3 (se hovedbildet).

Det lille tettstedet Ayagaures ligger på 307 m ved den nederste demningen, med noen interessante infotavler. Parkér ved kirken, men her er det bare noen få P-plasser. Det enkleste er å ta drosje til Ayagaures, da dette er en ”fra-til-tur” med Maspalomas-fyret som turmål. Bare siste 6 km av turen er skiltet og merket, men det er veldig enkelt å finne fram.

Bilveien Maspalomas – Ayagaures
Ved Km 47 på GC-500 i Maspalomas, følges GC-503 skiltet Montaña La Data nordover. Ved Km 1 passerer den under GC-1 og ved Km 2 Racing Kart på venstre side og Aqualand Maspalomas på høyre. Like etter er det et veidele, der GC-503 tar til venstre mot Palmitos Park, men også over et høydedrag med Montaña La Data og Monteleón, mens GC-504 fører rett opp til Ayagaures langs dalbunnen og er 5 km kortere.

Her nytes det medbrakt mat, og som alltid: bobler i glasst!

Ved Km 3.3 på GC-503 går en vel 6 km lang bilvei innover dalen til Palmitos Park, mens GC-503 fortsetter opp på høydedraget. Mellom Km 4 og Km 5 passerer man bebyggelsen i Montaña La Data og mellom Km 7 og Km 8 tettstedet Monteleón med diverse komponister som gatenavn, som Mendelssohn, Verdi, Strauss og Puccini. Ved Km 9 og Km 10 ser man ned mot dalen med Palmitos Park. Ved Km 11 er det et tilrettelagt stoppested med fantastisk utsikt nordover (se hovedbildet). Veien fortsetter gjennom krappe hårnålsvinger ned til Km 14 i Ayagaures. Her møter veien GC-504 ved kirken i Ayagaures med en stor kirkeplass og Bar Ayagaures Pilancones. Oppover er denne siste strekningen skiltet ”Rutas Ciclistas 3,7 km, max 12 prosent”.

Den alternative veien gjennom dalen er den 9 km lange GC-504. Langs denne anbefales en stopp på Bar La Cuevita, omtrent 1 km nedenfor Ayagaures. Her stopper mange syklister på den spektakulære treningsrunden GC-503 – GC-504.

Ayagaures – Fataga-dalen sør for steinbruddet (11 km)
Ved kirken i Ayagures er det skiltet ”S-57 Tunte 12,0 / Cruz de Tejeda 28,5” oppover en smal vei mot demningene. Ta straks over den første demningen, som er starten på den nesten 15 km lange, i praksis ikke kjørbare grusveien GC-602 over til Arteara langs GC-60 i Fataga-dalen. Grusveien følges i jevn stigning med to Z-svinger, til man er oppe på fjellryggen mot nabodalen etter 2,3 km, Her er det rett foran en ”sukkertopp” vid utsikt – vestover mot Ayagaures-dalen og Monteleón-høydedraget med GC-503 og videre østover inn i et forrevent landskap med spisse topper og rygger og dype daler, der man også skimter Arteara-veien i terrenget. Man ser også et og annet gårdsbruk, inne i en dal og i siden nedenfor veien.

Etter omtrent 300 m videre østover, følges en dårlig grusvei ned til høyre (uskiltet). Den deler seg etter 100 m. Fortsett her rett frem, ta ikke til venstre. Den passerer et gammelt bilvrak på vei ned mot dalbunnen. Veien fører via noen svinger ned i dalbunnen til et forfallent steinhus, etter 4,5 km fra Ayagaures.

Etter 5 km nedover dalen, passeres en sidevei bort til et lite murhus på høyre side av dalen. Det er nå bare 1,3 km ned til Fataga-dalen, etter først å ha passert under en strømledning.

På vei nedover
På vei nedover Barranco de los Vicentes

Turguide til Gran Canaria Sør utkom vinteren 2017. Den beskriver 44 turer i det varierte turområdet mellom kyststrekningen Playa Güigüi – Bahía Feliz og Roque Nublo / Pico de las Nieves øverst på øya. Den er til salgs i Den Norske Klubben i Arguineguín og koster 30 euro. Se omtale av denne og andre turguider på www.dreyersforlag.no.

Turkart Gran Canaria

Det avbildede turkartet er det desidert beste over Gran Canaria. Det er til meget god nytte på enhver tur på øya. Siste reviderte utgave kom høsten 2018. Det koster 13 euro og er blant annet til salgs i Den Norske Klubbben i Arguineguín på hverdager mellom 10 og 13.

grusveien GC-602
Første 2,5 km av turen går på den 15 km lange grusveien GC-602 mellom Ayagaures og Arteara i Fataga-dalen med GC-60.

Fataga-dalen – Maspalomas-fyret (6 km)
Dalen Barranco de los Vicentes, som denne turen har fulgt, fører ned til den langt større Fataga-dalen med S-54, beskrevet i forrige nummer av Dag & Natt. Man kommer ned på en asfaltvei rett sør for et stort steinbrudd, der det oppover dalen er skiltet ”Arteara 11,5 km / Tunte 25,5 km” og videre nedover ”Maspalomas 6,0 km”. Den asfalterte sideveien opp siden til venstre fører til El Lomo langs GC-60, beskrevet som avslutningen på oktoberturen.

Den siste delen av denne turen er ellers felles med forrige tur. Grusveien sørover dalen passerer etter 1 km under motorveien GC-1 (skiltet) og videre på en steinete sti under GC-500 etter 700 m – med iøynefallende malerkunst på et av brokarene.