På Svensktoppen i San Agustín

7 km oppe i fjellene nord for San Agustín ligger svenskenes svar på ”Norskeplassen” ovenfor Arguineguín.  Målet i San Agustín heter ”Svensktoppen” eller ”Pico de Suecia” slik den ble døpt til av initiativtakerne, en gjeng med damer som ønsket å markere San Agustín som turismens vuggge. skapt ikke minst av svenske pionerer på 60-tallet. De ønsket et vandringsmål der utsikten over San Agustín kunne nytes til fulle. Ved hjelp av Björn Westin i Rockey Adventure ble ”Pico de Suecia” på Lomo de la Palma, en av de mange ryggene mellom større og mindre daler i området. etablert som et attraktivt vandringsmål.

Av Bente Storsveen Åkervall
Mail: [email protected]

Folksamling på toppen

I november i år tok en gjeng nordmenn turen opp til Svensktoppen, under ledelse av Halvor Borse.

Høydedraget ligger mellom dalene Barranco del Toro og Barranco del Tariscal. På de lokale kartene heter toppen Alto de la Vega, der alto betyr høyde og vega betyr fruktbar slette.

Start turen fra det store kjøpesenteret Centro Comercial i San Agustín, der en gangbro tar deg over Avenida de la Union Europea (GC-500), På sørsiden av hovedveien, rett øst for rundkjøringen, står Dalahästen. Monumentet ble avduket 9. november 2012 for å markere at det var 50  år siden svenske pionerer startet turismen her sør på Gran Canaria.

Fra gangbroen følges veien Calle de las Margaritas til høyre. Ta etter snaue 100 m  gaten opp til venstre, rett før storhotellet Gloria

Palace (med praktfull utsikt fra uterestauranten på taket – anbefales). Fortsett på grusveien i tunnel under motorveien GC-1 og ta vel 50 meter etter tunnelen en bratt sti opp til venstre mot en strømmast. Stien krysser en ødelagt vannrenne og fører opp på et flatere platå. Man man kan allerede nå skimte Pico de Suecia oppover i høyden, på omtrent 700 meters høyde.

Stien fører frem til en grusvei som kommer fra venstre, ved masse henslengte plastrør og plankebiter. Fortsett rett frem i 20 meter

og ta her veien til venstre, slakt oppover på venstre side av to strømmaster og under to kryssende strømledninger.  Fra en tydelig høyresving 200-300 m etter mastene, følger man en slags bred sti opp til en neste grusvei, 50 m høyere oppe og med noen kaktus av arten Søyleeuforbia langs kanten. Følg denne grusveien til venstre, gjennom et område som viser næringsgrunnlaget nettopp mkring San Agustín for 50 til 100 år siden: tomatdyrking og geitehold! Hundrevis av geiter går fremdeles omkring her, tilhörende to geitefarmer i området – men tomatdyrkingen er for lengst historie. Bare steingjerder og noen ødelagte vannrenner ser man rester etter langs veien. De stammer fra Alejandro del Castillos tid, som også ble kalt Tomatgreven.

-Vi var 16 stykker som erobret svensketoppen. Fra San Agustín ca 7 km hver vei. Fin tur. Blåste dog slik at det var godt med en jakke under erobringen. Etter lunsj lot vi svenskene overta toppen igjen. Flott utsikt over playan

Kommentaren er sendt oss fra Halvor Borse som er turleder i Den Norske Klubben i Arguineguín. Her viser bildet en glad turgjeng som har forflyttet seg til San Agustín for å nå dagens mål: Svensktoppen!
Foto: Tore Ulabrand Johansen

Birger Lövland med Svensk Flagga

Bildet ovenfor viser avdøde Birger Løvland, en ivrig turgåer på Gran Canaria og forfatter av ”Turguide til Gran Canaria”. Her på en av sine mange turer til ”Svensktoppen” i San Agustín. Teksten er hans beskrivelse.

Gänget på väg upp

En gjeng med svensker på vei opp til Svensktoppen for noen år siden, under ledelse av Björn Westin.

I et veidele tar man til venstre mot en brattere dal, idet man nå mer og mer går oppover mot det som preger landskapet videre: buskvegetasjon. Samtidig mister man nå mer og mer utsikten bakover mot Maspalomas. Veien fører over en liten bakkekam og ned i dalen Cañada de las Veredas, som grusveien følger oppover til det som er et viktig punkt for turen videre. Idet veien slutter med en slags ”rundkjøring” før den bratte dalen rett frem, Barranco del Toro, fortsetter man på en sti opp mot høyre, på høyre side av noen murblokker. Etter bare 100 m stigning kommer man inn på en tydeligere sti ved en steinvarde.

Man følger nå stien oppover ryggen, forbi en markert steinvarde og ser nå opp til Pico de Suecia med sin egen steinvarde. Følg ryggen opp til toppen, de siste 200 meterne uten tydelig sti. 30 m innenfor varden er det en tydelig steinmur på tvers, men hva den representerer vet man ikke sikkert. Kanskje en eiendomsgrense? 6 km videre oppover i høyden ser man det høyeste punktet i området, 1129 m høye Amurga, rett sør for landsbyen Fataga.

Lengden på turen er cirka 7 km – så dette er en solid dagstur. Ta en velfortjent hvil og nyt medbrakt mat og drikke. Beregn 2 liter væske til hver person – og pass på solbeskyttelse på klare dager. Utsikten er fantastisk nedover mot sørkysten, med blant annet sandstrendene ved Maspalomas. 12. februar 2013 ble det lagt en bok i varden, der alle besøkende må skrive inn navnet sitt.

Tilbake på startstedet, kjøpesenteret i San Agustín, anbefales et bad. Da er det greit å vite at kjøpesenteret ligger rett ved sandstranden Playa de las Burras.