Av Anita og Birger Løvland
Tur 2:
Molino de Viento - Playa de Tauro

(16 km / 750 høydemeter opp og 980 høydemeter ned / 6 timer)
For dem som benytter offentlig kommunikasjon, er dette det ideelle turvalget. Ta buss til Puerto de Mogán og bytt her til Mogán-bussen, med avstigning Molino de Viento. Her venter en bratt, men spektakulær oppstigning og videre en sti til steinhuset "To rom og kjøkken". Fortsett på nydelig og lettgått sti til Vista Noruega, hele tiden med panoramaskue mot kysten. Utsikt er det også når stien fører over på en nesten 10 km lang grusvei ned til Playa de Tauro, der man tar buss eller taxi videre.

Molino de Viento - Vista Noruega
Startstedet er landemerket Molino de Viento ("Mølla") rett sør for Mogán, med bussholdeplass, på 230 høydemeter. Følg asfaltveien opp siden langs et gjerde i 400 m og så en grusvei til høyre, der gårdsveien svinger til venstre. Ta straks en steinsatt sti opp til venstre, med et lite treskilt som peker til Los Laderones, som er stedet der stien kommer opp på høydedraget. Stien krysser etter 150 m elveleiet fra venstre til høyre og fører oppover en grusrygg frem til den fortsetter i ganske bratte svinger oppover den buskkledde siden.

Etter vel 1 km og 460 høydemeter kommer man opp på en hylle, der stien fører mot høyre. Den passerer en stor hule og går via en siste bratt kneik opp på høydedraget etter til sammen vel 500 høydemeter og en time - eller nærmere halvannen?

Her peker skiltet "PR GC-46 Molino de Viento 1500 m" nedover stien du har kommet opp og videre opp mot venstre "Degollada de Las Lapas 3000 m", også som GC-46. Her står også grønnhvite skilt "El Guirre S.L. 3 / Degollada de Las Lapas". Sørover platået fører en uskiltet, men tydelig sti. Den fører ned til El Cercado (til "Cooperativen" ved hovedveien), med bussholdeplass og en alternativ oppstigning om man synes Molino de Viento-turen virker bratt og høydeutsatt (og beskrevet i "Turguide til Gran Canaria" side 115).

I krysset er det en ellipseformet steinmur - restene etter et gammelt overnattingssted? Fra krysset kan man i klart vær se Teide mot vest og også den meget populære stien mellom Mogán og Veneguera. Dessuten ser man tydelig bilveien som fører i høyden over passet til venstre for Montaña de Inagua mot San Nicolás på vestkysten. Fortsett på bred sti med jevn stigning oppover mot Montaña de Tauro, idet man etter hvert ser mer og mer av sørkysten (Arguineguín og Puerto Rico) og naboøyene La Palma og El Hierro langt ute i havet.
Etter 3 km jevn stigning er man fremme ved steinhuset "To rom og kjøkken", som ligger på nesten 1000 høydemeter. Stien mot Montaña de Tauro-høydedraget er uskiltet og fortsetter videre oppover siden (og beskrevet på side 125 i "Turguide til Gran Canaria"). Før turen videre MÅ du gå snaue 50-60 m vestover og nyte den fantastiske utsikten over Mogán- og Montaña de Inagua-området.

Fortsett stien skiltet mot La Solana og Cortadores. Den krysser et lite bekkeleie og kommer etter 300 m til et neste skiltet stidele, der turen videre følger stien til høyre, skiltet blant annet "GC-45 Casas de Tauro 4000 m". Runden beskrevet som Tur 1 fra La Solana kommer her opp stien fra venstre.
Vista Noruega - Playa de Tauro
Følg turbeskrivelsen i Tur 1 til Vista Noruega (med velfortjent pause) og videre ned til den sammenraste steinvarden beskrevet der. Fortsett rett frem på en heller utvasket grusvei i 1,5 km til en stor bygning, med restene etter et hus ut mot østsiden. Man ser her ned til Casas de Tauro Alto, som Tur 1 passerer. Fortsett grusveien nedover ryggen, der man i en høyresving etter et bilvrak i grøfta ser imponerende rett ned i Tauro-dalen. Veien fører ned til et område med et stort gårdsbruk, med en gammel vannrenne langs veien og geite- / sauefjøs på venstre side før et stort vannbasseng på en kolle.

Veien fører gjennom gammel dyrket mark, med panoramautsikt mot daler og kystområdet.
På ett sted er ryggen så smal at veien tar hele bredden. Et stykke av veien nedover har sementdekke. Den krysser over den østre tunnelinngangen til 2477 m lange Túnel de Taurito på motorveien GC-1 og kommer ned til en bom ved en stor grusplass. Følg grusveien ned til venstre, mot motorveibroen Viaducto de Tauro, der grusveien oppover dalen er sperret med kjetting og forbud både for gående og kjørende. Forbudet har kommet med motorveien, for dette er atkomsten til Tauro-dalen og en mye benyttet turvei oppover dalen, forbi Casas de Tauro Alto - og som beskrevet på side 88 i "Turguide til Gran Canaria".

Fra veibroen følges veien Calle El Cernícalo til høyre og hovedveien Avenida del Guincho videre sørover langs husene i Urbanización Morro del Guincho ned til bussholdeplass ved den gamle hovedveien GC-500. Dette er etter omtrent halvannen kilometer fra motorveien og rett ved Playa de Tauro, nabostranda til Amadores, hvis ende kan skimtes på skrå ut mot venstre. Ta buss eller stopp en taxi for å komme videre.