title>Spennende Stier til Vista Noruega, Tur 2 Vandra med oss - DAGNATT.COM

Av Anita og Birger Løvland
Tur 1: Rundtur fra La Solana
(20 km / 1000 høydemeter / 7 timer)
Dette er en lang, men opplevelsesrik runde som med 20 km og 1000 høydemeter stigning må kunne kalles en skikkelig dagstur. Det krever spreke turbein som tåler å gå langt - og sekk med ekstra klær og godt med mat og drikke. Det er ingen offentlig kommunikasjon til startstedet La Solana - egen bil er det absolutt enkleste for både å komme dit og etter rundturen enkelt komme seg hjem. VI kan love en opplevelsesrik tur, men Tur 2 er intet dårlig alternativ og grei med buss både til startsted og fra turmål.

La Solana - Degollada de Cortadores Kjør oppover GC-505 i Arguineguín-dalen til Km 18.2, der det er parkeringsplass langs veien ved La Solana. Vi er her på 575 høydemeter. Stien starter ved en liten steinstøtte og skilt "Skarp sving" rett nedenfor P-plassen. God sti fører sørover på skrå opp siden til Degollada de Cortadores, som sees foran toppen med mast. Det er bare sol i siden om formiddagen. Stien passerer den inngjerdede eiendommen til Juan Rivero Ortega, og byr på mer og mer fantastisk utsikt over til motsatte dalside. Man ser etter hvert også Soria med demningen, karakteristiske Roque Nublo og høyest på Gran Canaria, 1956 m høye Pico de las Nieves med sine mange master. Stien passerer en hylle i den bratte fjellsiden etter 2 km og 100 høydemeter, der det er en kort strekning som noen opplever litt skummel. 1 km senere er man oppe i Degollada de Cortadores, etter en snau time og omtrent 150 høydemeter fra La Solana. Her står det skiltet 2000 m ned til La Solana som sti PR GC-45, men som allerede antydet er den 3 km.

Man ser nå rett innover sletteområdet Llano de Cortadores, omkranset av noen høydedrag. Montaña de Tauro på 1225 m er høyest mot nordvest, som den til venstre av to runde, med en spissere topp i mellom. El Cabezote med 791 m er høydedraget mot sørvest, med Ivarsplass. Historien om stedet - og med turbeskrivelse - kan du for øvrig lese i vår "Turguide til Gran Canaria", side 93. Rett frem ligger høydedraget Morro de los Majanos, bak den kjempestore dalen Barranco de Tauro. Oppe i sørsiden av dette høydedraget ligger Vista Noruega. Grusveien til venstre fra Degollada de Cortadores fører via Norskeplassen ned til Arguineguín og Puerto Rico. Mot høyre går det to stier, og ta den bredeste til høyre. Den andre krysser en stor vannrenne - som i perioder fører vann fra Tauro-området ned til sørkysten - og passerer et stort tre, med en gammel steinsatt treskeplass (era) rett før. Rundturen kommer tilbake her.
Degollada de Cortadores - Vista Noruega
Stien fører oppover i høyden, over en kort strekning på bar, brun lavaberggrunn, men etter hvert nedover mot den store vannrennen. Stien passerer etter 2 km fra Cortadores rett ovenfor et vannhus, og nå kommer pinjetrærne inn i landskapsbildet. Stien er bred og lettgått, med den pinjeskogkledde Tauro-siden opp til høyre og den dype Tauro-dalen ned til venstre. Vannrennen fortsetter sørover i siden, en renne som stien på denne runden senere krysser.

Stien krysser to markerte dalfører (barranco'er), den siste med et stup ned i dalen. Den fører i en bratt kneik opp til "Champagneplassen" vår på 960 m, med panorama-utsikt sørover. Dette er nå mindre enn 400 m til et av de store stidelene i området, 5 km fra Cortadores. Det står riktignok "La Solana 6000 m / Cortadores 4000 m" langs stien du har kommet, men vi har større grunn til å stole på vår GPS som sier henholdsvis 8 og 5 km ...

Stien videre sørover er skiltet "GC-45 Casas de Tauro 4000 m / Cortadores 6000 m / La Solana 9000 m, men det er - stadig på våre GPS-målte avstander - 12 km tilbake til La Solana. Dermed er hele denne runden 20 km, mot skiltenes tilsvarende 15 km.

Stien mot høyre (videre vestover) kommer etter bare 300 m til stidelet ved "To rom og kjøkken", som ligger rett ved det imponerende stupet mot Mogán-dalen, der stien fra vest starter, beskrevet i Tur 2. Gå endelig den bare 50-60 m lange avstikkeren ut på kanten før stien følges tilbake til det første stidelet og man tar sørover mot Casas de Tauro. Den er meget lettgått bortover ryggen, mest på høyre side,
men med et par steder nær den stupbratte østsiden mot Tauro-dalen og dermed en fantastisk utsikt. Stien krysser et lite skogholt av pinjetrær. Til høyre ser man mot 984 m høye Guirre og dalen Barranco del Taurito som skiller de to ryggene. Dalen ender ved kysten i turistedet Taurito Playa rett øst for Puerto de Mogán.

Når man ser et ensomt tre til høyre for stien, er dette rett før den kjempefine steinvarden Vista Noruega etter 2,3 km fra stidelet. Etter 10 kilometers gange, halvveis på runden, er dette det velfortjente og selvsagte rastestedet.

Vista Noruega - La Solana
Fortsett turen på den bare, brune berggrunnen videre sørover ned mot en grusvei som passerer en stor bygning (Tocina) nede på sletten Llanos de Gamona. Stien passerer etter 800 m en sammenrast steinvarde, med stier til begge sider. Stien rett frem fortsetter ut på grusveien, som fører ned til Playa de Tauro (som Tur 2), men for denne rundturen følges tydelig sti mot venstre nedover dalsiden mot Casas de Tauro Alto, noen hus man snart ser nede i dalen. Den krysser den allerede nevnte vannrennen fra Tauro-fjellene. Nesten nede i dalen kommer en bredere sti fra venstre, ta her til høyre og ned på grusveien i dalen ved et kjempestort tuntre (og et bilvrak).

Følg grusveien oppover dalen, der man etter vel 500 m følger en slags gammel anleggsvei til venstre på skrå opp siden, opp til en demning etter 350 m, med høyt siv på venstre side. Dette er Presa del Embudo. Følg stien gjennom sivet, eventuelt en sti som fører noe opp i høyden og ned i den andre enden ved full vannstand. Stien følger så elveleiet oppover i vel 800 m, delvis langsetter og delvis litt oppe i siden, først på høyre, senere også litt på venstre. Ved en enslig hvitmalt T fører så stien oppover siden, idet 260 høydemeter stigning venter på en for det meste pent oppbygd sti, med mer og mer utsikt.

Vel oppe i høyden er det stidele, når det er 4 km lettgått tur ned til La Solana. Foran ligger slettelandskapet Llano de Cortadores med jorder og litt spredt bebyggelse. Ivarsplass ligge oppe i høyden til høyre, med tydelig sti opp siden. Bare 80 høydemeter stigning venter om du har spreke turbein og har snaue 30 minutter ekstra tid til rådighet. Fortsett ellers til venstre (nordøstover) forbi en liten kirke i fjellveggen og over sletten til Degollada de Cortadores, først på venstre side av et gjerde og så på skrå til venstre forbi et stort pinjetre og over vannrennen til Degollada de Cortadores, der du kom opp 5-6 timer tidligere ...